Stöd till barn och elever

Sveriges grundlag säger att alla barn i Sverige
ska få gå i skolan.
Men några barn kan ibland behöva mer stöd än andra barn.
Andra lagar och regler som skollagen och läroplanen
säger att skolan ska se till
att elever som har svårt att lära sig i skolan
ska få stöd så att de klarar skolan.

Vad är elevstöd?

Kommunen ger elevstöd.
Elevstöd kan vara
att eleven får gå i en särskild undervisningsgrupp.
eller att eleven får en resurspersonal eller elevassistent.
Det är skolans rektor som beslutar om elevstöd.

Skolhälsovården ska se till att eleverna är friska.
Skolhälsovården ska följa Skollagen.
Skolhälsovården ska vara gratis
och eleven ska få hälsokontroller och enkel sjukvård.
På varje skola ska det finnas en skolsköterska
och en skolläkare.





Tack för dina synpunkter!