Kvalitetsdeklaration för äldreboenden

Den här kvalitetsdeklarationen beskriver vad du har rätt att förvänta dig i form av bemötande, stöd och omsorg när du bor på ett äldreboende i Huddinge kommun.

När behovet av omsorg och vård blir så stort att det inte längre känns tryggt att bo kvar hemma kan du ansöka om att få flytta till ett äldreboende. På äldreboendet får du ett rum eller en lägenhet som blir ditt hem. Omsorgspersonal, sjuksköterskor och rehabpersonal ger dig den omsorg, vård och rehabilitering som du behöver.

När du blir beviljad att flytta till ett äldreboende kan du önska vilket boende du vill komma till.

Kvalitetsdeklarationen anger vad du har rätt att förvänta dig i form av bemötande, stöd och omsorg när du bor på ett äldreboende i Huddinge kommun.

Du får ett gott bemötande

All personal på äldreboendet arbetar utifrån äldreomsorgsnämndens värdegrund för att värna din integritet, delaktighet och trygghet. Du får ett gott bemötande och personalen är lyhörd för dina behov och värderingar. Personalen respekterar att de arbetar i ditt hem.

När du lämnar synpunkter eller klagomål på äldreboendet får du en återkoppling inom tre vardagar.

Du får en kontaktansvarig

Du får en kontaktansvarig inom sju dagar från det att du flyttat in på äldreboendet. Den kontaktansvarige har huvudansvaret för den omsorg som du får och planerar de dagliga rutinerna tillsammans med dig. Är du inte nöjd har du rätt att byta kontaktansvarig.

Du får vara delaktig

Planeringen av de dagliga rutinerna görs tillsammans med dig och om du vill kan dina närstående också vara med. Du berättar hur och när du vill ha din hjälp så att personalen kan utforma insatserna efter dina behov och önskemål. Inom tre veckor från det att du har flyttat in på äldreboendet upprättar personalen tillsammans med dig en genomförandeplan som sedan följs upp minst en gång per år. När dina behov eller önskemål ändras gör ni tillsammans en ny planering. Personalen som arbetar tillsammans med dig känner till innehållet i planen.

Du får information

Du får i god tid information om nyheter, förändringar, aktiviteter och bokade tider med till exempel läkare eller sjukgymnast. Du får både muntlig och skriftlig information.

Informationen du får från biståndskansliet och äldreboendet ska vara lätt att förstå. Du kan be att få informationen på ditt eget språk eller som lättläst, punktskrift eller ljudbok.

Du får god mat och en trivsam måltidsmiljö

När du flyttar in på äldreboendet får du möjlighet att berätta om dina önskemål kring mat och måltider. Önskemålen dokumenteras i en genomförandeplan. Du kan när som helst ändra eller lämna ytterligare önskemål och synpunkter om maten.

Maten som serveras är varierad och anpassad efter äldres behov. Måltiderna serveras jämnt fördelade över dygnets vakna timmar och nattfastan överstiger inte 11 timmar. Nattfastan är tiden mellan kvällens sista och morgonens första måltid. Äldreboendet ska sträva efter att skapa en god måltidsmiljö som präglas av trivsel och samvaro.

Aktiviteter och samvaro

Våra äldreboenden erbjuder social samvaro och organiserade aktiviteter av olika slag. Personalen är lyhörd för dina önskemål om utevistelse.

Kunskap hos personalen

Våra äldreboenden har kunnig personal som tillgodoser dina vård-, rehabiliterings- och omsorgsbehov. All personal får kontinuerlig kompetensutveckling.

Uppdaterad 18 januari 2023

Var informationen till din hjälp?