Skolrestaurang

Skansbergsskolans har eget tillagningskök vilket innebär att all mat lagas på plats i skolan. Vår ambition är att laga så mycket mat från grunden som möjligt till exempel grytor, köttfärssås och potatismos och använder så få halvfabrikat med onödiga tillsatser som möjligt. Det serveras en varierad och fräsch salladsbuffé, även lättmjölk, lättmargarin och knäckebröd av olika sorter varje dag. Varje dag serveras även frukost och mellanmål.

Måltiderna i skolan grundar sig på de livsmedelsverkets riktlinjer och rekommendationer. Matsedeln sätts ihop av en "matsedelsgrupp" med Huddinge kommuns kostkonsulenter och kökschefer från de olika skolrestaurangerna. Vi följer den i stort.

Elever som av medicinska skäl behöver specialkost måste lämna intyg från behandlande läkare med bestämd tidsintervall till skolhälsovården som vidarebefordrar det till kökschefen. Behöver man specialkost av andra skäl kan intyg lämnas direkt till köket. Specialkosten serveras i en särskild serveringsvagn.

Intyg för specialkost hittar du under E-tjänster och blanketter

Alla är varmt välkomna att äta i skolrestaurangen.

Kontakta gärna Tamam om ni har frågor eller funderingar på Tamam.Orhan@huddinge.se.

Skolans meny

I kommunen finns en gemensam meny för skolorna, men variationer kan förekomma på vissa skolor. Du kan se menyn genom att ladda ner appen Skolmaten eller gå in på webben Skolmaten för att se vad som serveras på din skola. Du hittar även förskolornas meny på webbplatsen.

Uppdaterad 8 februari 2024