Den digitala arbetsplatsen

Är du Snapchat-proffs? En stjärna på att skapa snygga filmer med hjälp av din Iphone? Eller kanske en grym World of Warcraft-spelare? Om du dessutom brinner för att hjälpa andra så kan vi bara säga: välkommen till funktionshinderområdet i Huddinge kommun! En arbetsplats där såväl dina digitala färdigheter som ditt engagemang för människor kan komma till sin fulla rätt.

Symboler som pratbubblor, profiler, smilys och brev. Illustration.

– Medarbetare som är nyfikna och öppna för att sätta sig in i ny teknik är en förutsättning för att vi ska kunna möta våra brukare på deras villkor. Kan vi dessutom hitta dem som redan är grymma på till exempel datorspel, filmproduktion och sociala medier så är det ett stort plus i kanten. För dem finns det en enorm utvecklingspotential här!

Det säger Dana Hagström som arbetar som metodutvecklare inom funktionshinderområdet i Huddinge kommun. Sedan flera år tillbaka jobbar hon med att hjälpa verksamheterna att hitta olika lösningar som kan underlätta för medarbetarna i deras dagliga arbete och, framför allt, bidra till ökad delaktighet och självständighet för brukarna.

Och för att möta brukarnas behov är det nödvändigt att hela tiden hålla sig ajour med omvärlden och det digitala landskapet och hitta nyskapande arbetssätt.

– Många brukare har själva intresse för och är väldigt duktiga på ny teknik, vilket ställer krav på att vi kan erbjuda hjälpmedel som inte bara är pedagogiska och funktionella, utan också moderna och snygga. Om vi inte hänger med och möter brukarna på deras villkor så tappar vi dem, och det är inget alternativ, säger Dana.

Stöd i en annan värld

Funktionshinderområdet i Huddinge kommun ligger i dag i framkant när det gäller att identifiera och använda innovativa metoder och hjälpmedel. Videosamtal som ersätter fysiska möten, GPS-appar som förprogrammeras för att hjälpa brukarna ta sig från en plats till en annan, olika former av tids- och kalenderfunktioner som kan hjälpa brukarna att hålla koll på när de ska ta sig för vissa uppgifter, samt tv-spel som motionsredskap.

I många fall kan det även handla om att hitta nya vägar för att kommunicera med brukare som kanske inte alltid är så mottagliga för att ses och prata ansikte mot ansikte, och där har man funnit ett alternativ som, bokstavligt talat, inte är av denna världen.

– Vi såg att flera av våra brukare var väldigt intresserade av datorspel, framför allt World of Warcraft, och tänkte då att det faktiskt skulle kunna funka som kommunikationskanal. Vissa personer kan ju ha svårt för att skapa relationer i det fysiska mötet, och om vi då kan möta dem i den virtuella världen, så varför inte! I slutändan handlar det ju om att vi vill nå dem och bygga ett förtroende, om det sedan sker via ett datorspel spelar ju faktiskt ingen roll, säger Dana.

Utbildningar på alla nivåer

Att medarbetarna har relevant utbildning och erfarenhet inom vård och omsorg är såklart a och o, men att hitta de där eldsjälarna som också lockas av tanken på att jobba i en organisation där det digitala spelar en central roll är också oerhört viktigt.

Och för att säkerställa den digitala kompetensen hos medarbetarna, så att de i sin tur kan utveckla sina möten med brukarna, erbjuds en rad olika utbildningar inom området. Det är allt från grundläggande kunskaper om hur till exempel bank-id fungerar, hur man jobbar med social dokumentation samt olika program i Office-paketet, till mer avancerade kurser i Photoshop, bildstödsprogram och kommunikationsprogram.

Dessutom har varje enhet ett kompetensombud som ansvarar för att arbetsgruppen har all kunskap och utrustning som behövs för att ge brukarna den hjälp de behöver.

– Att hantera surfplattor, smartphones, appar och datorer är självklarheter för många, medan andra behöver lite extra hjälp för att lära sig. Därför är det viktigt att vi kan erbjuda utbildningar på olika nivåer så att alla medarbetare känner att de kan utvecklas utifrån sina individuella förutsättningar, säger Dana och fortsätter:

– Vi kräver inte att de som jobbar här ska ha avancerade kunskaper i tekniska system eller att de ska kunna programmera egna hjälpmedel, men man måste absolut vara genuint nyfiken och öppen för att testa nya saker, samt ha modet att själv komma med förslag på hur vi kan utveckla vårt arbete.

Mod ett måste

Funktionshinderområdet i Huddinge kommun har som sagt kommit långt i sin digitala process, men enligt Dana finns det fortfarande mycket att göra och många nya tekniska lösningar på önskelistan. Därför är det viktigt att försöka locka medarbetare med de där extra specialistkunskaperna.

– Vi skulle till exempel behöva medarbetare som har kunskap i film, både hur man hanterar kameran och efterbearbetning, för att kunna producera informationsfilmer för våra brukare. Det kan till exempel vara en film som visar ett utflyktsmål så att brukarna är förberedda på vart de ska och vad som kommer att hända.

– Men det är ju detta som är så roligt med Huddinge kommun, att vi är modiga och törs testa nya saker. Här välkomnas nya idéer och önskemål, och när det gäller teknisk kompetens är det verkligen något vi tar vara på i våra verksamheter. Har man ett intresse för det digitala är det här verkligen världens roligaste arbetsplats!

Uppdaterad 16 augusti 2023

Var informationen till din hjälp?