Anmäl brister i boendemiljö och lokal
Om du upplever brister eller störningar i din boendemiljö eller offentliga lokaler kan du anmäla det till kommunen. Det kan till exempel vara dålig ventilation eller bullerstörningar.
Innan du gör en anmälan
Innan du gör en anmälan ska du kontakta den som orsakar störningen eller är ansvarig för bristen. Det kan exempelvis vara din hyresvärd, granne eller den som ansvarar för en verksamhet eller lokal.
Det är viktigt att den som är ansvarig får tid att undersöka problemet och föreslå en lösning.
Gör en anmälan
Fortsätter problemen trots att du pratat med den som orsakar störningen eller är ansvarig för bristen, kan du anmäla det via vår e-tjänst.
Gör en anmälan
För att kunna utreda ditt ärende behöver vi en del information, bland annat behöver vi veta:
- var störningen upplevs
- hur ofta och när du upplever den
- hur länge störningen pågått och eventuellt felanmälansnummer till din hyresvärd.
Du får även beskriva vad den ansvariga gjort för att lösa problemet och vad som sagts när du informerat om störningen.
Här har du också möjlighet att skicka med fotografier eller eventuella utredningar.
Brister i boendemiljön
Regler för boendemiljön finns i miljöbalken. Exempel på brister i boendemiljön som du kan lämna in anmälan på är:
- låg eller hög inomhustemperatur
- dålig ventilation
- buller
- störande lukter
- fuktskador
- skadedjur.
Brister i offentliga lokaler
En offentlig lokal är en lokal som allmänheten har tillträde till. Exempelvis förskolor och skolor, simhallar, äldreboenden, hotell och gym.
Brister i de här miljöerna kan till exempel handla om:
- bristfällig hygien eller städning
- dålig ventilation
- störande lukter
- skadedjur.
Vad händer efter jag gjort en anmälan?
- När vi fått in din anmälan fördelas ärendet till en handläggare. Om vi behöver fler uppgifter kontaktar handläggaren dig.
- När vi har alla uppgifter skickar vi anmälan till den som är ansvarig för störningen. Den ansvarige får då möjlighet att bemöta klagomålet. Svarstiden sätts vanligtvis till tre veckor.
- Vi kontaktar dig så fort vi får svar. Om det behövs bokar vi en inspektion hemma hos dig eller i den lokal som störningen rör.
- Om det bedöms vara motiverat kan vi ställa krav på den ansvariga att störningen utreds mer och att åtgärder vidtas.
Vanliga frågor och svar om att göra en anmälan
Störningen ska utgöra en hälsorisk – ett problem för människors hälsa. För att en störning ska räknas som problem för människors hälsa behöver störningen vara av en viss omfattning:
- Den ska inte vara tillfällig och också ha en negativ påverkan på hälsan.
- Utöver störningar som är pågående räknas också störningar som är regelbundna och återkommer vid flera tillfällen.
Om störningen är tillfällig kan vi inte utreda ärendet. Samma sak gäller för störningar som inte är pågår just nu. Vi behandlar inte heller ärenden där störningen redan håller på att utredas eller om åtgärder redan pågår.
För att vi ska kunna hantera ditt ärende måste frågan falla inom någon av de lagstiftningar vi arbetar med. Det betyder att vi inte kan utreda ärenden som ska hanteras av myndigheter eller andra aktörer. Två exempel är:
- Klagomål på hotfulla eller aggressiva hundar.
De hanteras av polismyndigheten.
- Klagomål på grannar som spelar hög musik och stör nattetid. De hanteras i första hand av hyresvärden eller bostadsrättsföreningen.
Är ni flera personer som upplever samma störning är det bra att göra en gemensam anmälan. Den som gör anmälan behöver då ha en fullmakt att företräda de andra.
Om du gör din anmälan anonymt behöver beskrivningen av störningen vara mycket detaljerad. Annars finns det risk att vi inte kan utreda klagomålet, eftersom vi inte kan kontakta dig för mer information.
Många anonyma klagomål kan inte utredas. Det beror på att vi i många fall behöver veta var du bor i förhållande till störningen eller i vilken bostad som störningen upplevs i.
Du är inte anonym om du skriver:
- namn
- telefonnummer
- e-post som har ditt namn.
Det kostar ingenting att skicka in en anmälan. Om det visar sig att kommunens kontroll är befogad, är det den som orsakar problemet eller störningen som får betala för kommunens tillsynsarbete.
Miljötillsynsavdelningen kan inte hjälpa till med ekonomisk kompensation som exempelvis sänkt hyra.
Om du vill ha hjälp med ekonomisk ersättning behöver du kontakta din hyresvärd eller bostadsrättsförening. Du som bor i hyresrätt kan få hjälp av hyresgästföreningen.
Uppdaterad 3 juli 2023
Tack för att du återkopplar till oss!