Inkomstkontroll ger rätt avgift
Ingen ska behöva betala för mycket eller betala för lite för en plats i barnomsorgen i Huddinge kommun. Därför gör vi varje år en kontroll av inkomsten.
Avgiften för en plats i barnomsorgen baseras på den inkomstuppgift som du har lämnat till oss. Det är viktigt att uppgiften är aktuell, annars kan du riskera att få betala i efterhand.
Lämna och ändra inkomstuppgift
Årlig kontroll två år tillbaka
Under augusti till september varje år jämför vi din rapporterade inkomst per månad med din deklarerade inkomst. Vi delar årsinkomsten med tolv för att få fram en genomsnittlig månadsinkomst.
Eftersom vi stämmer av med Skatteverkets uppgifter kan vi göra kontrollen först två år i efterhand. Exempel:
- År 2023 jämför vi din rapporterade månadsinkomst för 2021 med din deklarerade inkomst för 2021.
- År 2024 jämför vi din rapporterade inkomst för 2022 med din deklarerade inkomst för 2022 och så vidare.
Avgifter för tidigare år
Om du betalat för mycket eller för lite
Om skillnaden är mindre än 600 kronor för hela året behöver du inte betala något. Du får inte heller tillbaka pengar om beloppet är mindre än 600 kronor.
Om du har betalat för mycket får du en utbetalningsavi senast i december. Om du har skulder till kommunen dras de av från den summa du ska få tillbaka.
Om du har betalat för lite får du en extra faktura i augusti.
Fakturan skickas till den vårdnadshavare som var mottagare av fakturan det år som kontrolleras. Om ni har flyttat isär men bodde tillsammans det år som kontrolleras har båda ansvar för att betala fakturan.
Fakturan ska betalas även om barnet har slutat i förskolan och nu går i skolan.
Om du vill betala lite i taget fram till förfallodagen kan du använda samma ocr-nummer men anpassa beloppet. Tänk på att hela fakturan måste vara betald på förfallodagen.
Om du inte kan betala hela summan på en gång kan du lägga upp en avbetalningsplan med kommunens inkassoföretag.
Fakturafrågor
Om du tycker att fakturan inte stämmer eller vill ändra mottagare kan du meddela oss skriftligt.
Om du tycker att kommunens beslut är fel kan du meddela oss skriftligt och beskriva varför du tycker att fakturan är fel (bestrida fakturan).
Skicka uppgifterna med e-post till inkomstkontroll@huddinge.se eller med vanlig post till:
Barn- och utbildningsförvaltningen
Inkomstkontrollen
141 85 Huddinge
Du kan inte ändra mottagare av en faktura för den årliga inkomstkontrollen eftersom det gäller en avgift du betalade för två år sedan.
Om du vill ändra nuvarande mottagare av fakturan, skicka e-post till servicecenter@huddinge.se.
Information in other languages
Uppdaterad 27 oktober 2023
Tack för att du återkopplar till oss!