Kommunikationen är alltid i fokus och varje moment i varje dag är alltid individanpassat och möter dagsformen.
Vår ambition är att hjälpa varje individ att nå sin fulla potential genom:
- Kunskap om elevgruppen och varje individ
- Erfarenhet och kollegialt lärande
- Tydlighet om vilken uppgiften är och rätt verktyg att lösa den
Vi arbetar främst efter spåret Ett tydliggörande förhållningssätt
Alla, som arbetar på Lindskolan, gör det för att man älskar arbetet som det innebär att finna den inre motivationen, kommunikationen och den individuella styrkan hos var och en av våra elever.
– Att finna nycklarna till att nå in, och från det kunna undervisa och utveckla
Ett arbete som kräver genuin nyfikenhet och intresse för varje individ. Samt uppfinningsrikedom, tålamod och fullt fokus på eleverna.
Ett arbete som ger hundrafalt tillbaka i framsteg, tillit, förtroende och värme. I ärliga möten som man sällan får någon annan stans.
För att underlätta inlärningen ser vi till att skapa en miljö där intryck, som för våra elever många gånger blir överväldigande, sorteras av oss. Där eleven vet vad hen förväntas göra, känner sin omgivning och den hen arbetar med, vet hur länge man förväntas arbeta med ett visst moment och alltid uppmuntras och stärks i det som fungerar.
På så sätt behöver inte energin läggas på att sortera omgivningen och gissningar/funderingar kring vad som förväntas och vad som händer sen – den kan läggas på inlärning istället.
Ambitionen är att varje elev ska lyckas – i varje moment
Vi arbetar i små klasser med hög personaltäthet. Kommunikationen är alltid i fokus och varje moment i varje dag är alltid individanpassat och möter dagsformen.
Vårt arbete vilar på grundpelarna:
Allt detta med avstamp i:
-
det pedagogiska uppdraget,
-
höga tankar om allas förmåga att lyckas och
-
tron att alla gör rätt om de kan.
Vår ambition är att hjälpa varje elev att nå sin fulla potential genom:
-
Kunskap om elevgruppen och varje individ
-
Erfarenhet och kollegialt lärande
-
Tydlighet om vilken uppgiften är och rätt verktyg att lösa den
På Lindskolan har samtliga elever:
-
Ett tydligt schema över sin dag, anpassat för att passa varje individ
-
Arbetsordningar för uppgifter/moment som genomförs i flera steg
-
Tidshjälpmedel för överblick av respektive moment, anpassat för att passa varje individ
-
Möjlighet att genomföra ett aktivt val, vid varje tillfälle som en sådan möjlighet kan ges (vid t ex mellanmål, rastaktivitet, lunch o dyl)
-
Alltid omedelbar tillgång till individuellt anpassad kommunikation
-
En tydlig miljö med kända strukturer
-
Lyhörda pedagoger med kunskap, kompetens och verktyg att säkerställa ovanstående.