Starta livsmedelsverksamhet
Registrera livsmedelsverksamhet innan du startar
När du vill starta en livsmedelsverksamhet måste du registrera den hos miljötillsynsavdelningen senast 14 dagar innan verksamheten startar. Det är för att vi ska känna till verksamheten och kunna kontrollera hur den fungerar.
Om du redan har en verksamhet måste du registrera den på nytt om du byter bolag eller flyttar till annan lokal.
Sanktionsavgifter kan utdelas om du inte registrerat företag
Som livsmedelsföretagare är du skyldig att registrera din livsmedelsverksamhet innan du startar den. Det gäller också vid ägarbyte eller om du byter plats för befintlig verksamhet och om ditt livsmedelsföretag ändrar organisationsnummer.
Du bryter mot lagen om du startar en livsmedelsverksamhet utan att ha anmält den för registrering hos miljötillsynsavdelningen eller utan att ha fått ett godkännande från Livsmedelsverket, när så krävs. Annars riskerar du att få betala en sanktionsavgift motsvarande en procent av ditt företags årsomsättning enligt regler från 1 januari 2019. Det framgår av livsmedelslagen (2006:804, 30 a §).
Livsmedelsverkets vägledning om sanktionsavgifter.
Exempel på livsmedelsanläggningar är:
- restaurang,
- livsmedelsbutik
- internetbutik
- kiosk
- kafé
- livsmedelstransportör
- kök inom vård, skola och omsorg.
I vissa fall kan du sälja livsmedel utan att vara registrerad, se mer under rubriken Registrera livsmedelsverksamhet nedan.
Avgifter 2024
Miljötillsynsavdelningens kontroll av livsmedelsverksamhet finansieras helt av avgifter. Kommunen är skyldig att ta ut dessa avgifter. Men de får inte vara högre än vad det kostar att genomföra kontrollen.
Bygglovs- och tillsynsnämndens taxa, HKF 4230
Exempel på olika avgifter som du kan behöva betala
Beskrivning |
Avgift |
Registrering av livsmedelsanläggning |
2 646 kronor |
Registrering av dricksvattenanläggning |
2 646 kronor |
Årlig kontrollavgift för regelbundna kontroller av din verksamhet. Avgiftens storlek beror på vilken slags verksamhet du har och hur du sköter den. Exempel:
- Restaurang med tillagning från grunden 80–250 portioner per dag
- Mottagningskök för 25–80 portioner per dag
|
1 764 kronor/timme
- 12 348 kronor (7 timmar)
- 3 528 kronor (2 timmar)
|
Avgift när vi hittar allvarliga brister vid ett besök och bedömer att en uppföljning måste göras. |
1 764 kronor/timme
|
Årlig kontrollavgift om du är ansvarig för en dricksvattenanläggning. |
Avgiften beror bland annat på vattnets kvalitet och mängden vatten som tas ur brunnen. |
Avgift för att kontrollera befogade klagomål och matförgiftningar. |
Extra avgift |
Livsmedelsverkets vägledning
Animaliska livsmedel
Vill du starta en verksamhet med animaliska livsmedel som till exempel råa ägg, kött eller fisk som du vill leverera till andra livsmedelsföretag ska du kontakta Livsmedelsverket.
Coronavirus sprids genom kontakt mellan människor eller genom hostningar och nysningar, så kallad droppsmitta. Det finns i nuläget ingenting som tyder på att viruset kan spridas genom att man äter mat eller dricker vatten. På Livsmedelsverkets sida hittar du mer information om vad som gäller vid hantering av livsmedel.
Du är alltid fullt ut ansvarig att de livsmedel som du säljer eller serverar är säkra för konsumenten. Redan när du startar verksamheten måste du uppfylla de krav i livsmedelslagstiftningen som är relevanta för din verksamhet.
- Din anläggning måste vara lämpligt utformad, inredd och utrustad för din verksamhet.
- Du måste ha kunskaper om livsmedelshygien, allergier och överkänslighet mot livsmedel och märkning av livsmedel.
- Du måste identifiera de faror och risker som kan finnas i din verksamhet. Du måste även arbeta på ett sätt så att livsmedlen blir säkra och inte vilseleder kunden.
- Om du är ansvarig för en dricksvattenanläggning måste vattnet leva upp till de kvalitetskrav som finns i Livsmedelsverkets dricksvattenföreskrifter. För att kontrollera att vattnet är bra måste du ta regelbundna prover som analyseras av godkända laboratorier.
Riktlinjer och information på Livsmedelsverkets webbplats
På Livsmedelsverkets webbplats finns riktlinjer som livsmedelsbranschen har tagit fram. Där finns också information om livsmedelshantering och broschyrer till små företag:
Riktlinjer framtagna av Huddinge kommun
Krav på livsmedelslokaler
Livsmedelsverksamhet i hemmet
Produkter av plast i kontakt med livsmedel
Från och med utgången av 2023 ska all offentlig kontroll av livsmedel efterhandsdebiteras och kontrollmyndigheten i Huddinge kommun övergår delvis till detta under 2023.
Efterhandsdebitering innebär att livsmedelsföretag får betala sin kontrollavgift efter genomförda kontrollbesök istället för som nu, i början av varje kalenderår. På detta sätt blir det en tydligare koppling mellan utförd kontroll och betalning.
Bakgrund
År 2021 började en ny avgiftsförordning att gälla för offentlig kontroll av livsmedel som innebär att livsmedelskontrollen nu även kan efterhandsdebiteras. Bakgrunden till ändringarna är att svensk livsmedelslagstiftning anpassas till EU:s nya kontrollförordning.
Storleken styr avgiften
Bestämmelserna säger att livsmedelskontrollen ska täckas av avgifter och betalas av de livsmedelsföretagare, andra verksamhetsutövare och aktörer vilkas verksamhet är föremål för kontroll. Avgiften som betalas fastställs av den kommunala nämnd som utför kontrollen utifrån den taxa som kommunfullmäktige har beslutat. Hur stor avgiften blir beror på hur stort kontrollbehovet för anläggningen är.
Vad betalar jag för?
Utöver tiden det tar att utföra kontrollen omfattar kostnaderna även tid för förberedelser och efterarbete inklusive rapportskrivning. Tänk på att kontroller som tar lite tid på plats kan kräva mer tid i bedömningen efteråt. Exempel på sådana fall är granskning av märkning där kontrollen kan behöva följa upp och begära in mer uppgifter från livsmedelsföretaget.
Viktigt att tänka på vid nyregistrering av verksamhet eller anläggning
Nya anläggningar och verksamheter måste registreras innan verksamheten startas, annars kan du som verksamhetsutövare få sanktionsavgifter. Med andra ord kan det bli kostsamt att starta upp en verksamhet utan att först registrera den hos kontrollen. Detta gäller även om du tar över en befintlig verksamhet eller byter bolagsform. Avgifterna beror på verksamhetens omsättning men kan uppgå till max 75 000kr.
Använd vår e-tjänst för att registrera din livsmedelsverksamhet
I vissa fall kan du sälja livsmedel utan att vara registrerad. Det gäller till exempel:
- En frisersalong eller bilverkstad som bjuder på kaffe och kakor till sina kunder.
- Skolkasser som vid enstaka tillfällen säljer hembakat bröd.
Även om du inte behöver registrera din verksamhet måste livsmedlen vara säkra för konsumenten. Kontakta gärna oss på miljötillsynsavdelningen om du är osäker på vad som gäller i ditt fall.
Om du redan är livsmedelsföretagare och tillfälligt vill sälja livsmedel vid ett evenemang eller liknande måste du registrera den tillfälliga verksamheten.
Kontakta miljötillsynsavdelningen om du är osäker på om du behöver registrera din verksamhet.
Du måste registrera din dricksvattenanläggning om du är ansvarig för den.
Detta gäller anläggningar som försörjer minst 50 personer med dricksvatten och/eller tillhandahåller minst 10 kubikmeter dricksvatten per dygn. Om vattnet tillhandahålls eller används som en del av en kommersiell eller offentlig verksamhet skall den också, oavsett verksamhetens storlek, registreras hos bygglovs- och tillsynsnämnden.
Kontakta miljötillsynsavdelningen för att få hjälp med att registrera din dricksvattenanläggning.
Miljötillsynsavdelningen besöker din verksamhet för att kontrollera om du har förutsättningar för att hantera livsmedel på ett säkert sätt och så att kunden inte riskerar att bli vilseledd. Inför det första besöket kontaktar vi dig och bokar en tid. Efter det blir de flesta besök oanmälda.
Hur ofta vi besöker din verksamhet beror på vilka risker som är förknippade med branschen. Vissa verksamheter får besök till exempel vart tredje år och andra får besök flera gånger under ett år.
Vid besöket bör du kunna berätta om
- hur din anläggning är anpassad för de livsmedel du hanterar
- de rutiner och arbetssätt som du har för att se till att maten är säker och att kunden inte blir vilseledd
- hur du ser till att du och din personal har tillräckliga kunskaper om livsmedelshygien
- var du har köpt de livsmedel som du använder eller om du har sålt livsmedel vidare till andra livsmedelsföretag
- om menyer och färdigförpackade livsmedel är korrekt märkta.
Om du ansvarar för en dricksvattenanläggning ska du även kunna visa och berätta om
- din anläggning och hur den är utformad
- rutiner för att sköta din dricksvattenanläggning
- ditt program för att regelbundet undersöka vattnet.
Efter besöket får du en skriftlig kontrollrapport och om det var det första besöket får du även ett beslut om årlig kontrollavgift.
Vid dessa kontroller följer vi Livsmedelsverkets vägledning om offentlig kontroll
Om du ändrar din livsmedelsverksamhet behöver du kanske anmäla förändringen till miljötillsynsavdelningen. Exempel på förändringar som du ska anmäla är
- ombyggnation
- förändring av din hantering från exempelvis butik till pizzeria
- förändring av sortiment och tillverkningssätt
- förändring av till exempel antalet portioner du serverar
- om du lägger ner din verksamhet eller lämnar över till någon annan person inom samma organisationsnummer.
Flera av exemplen ovan gäller också om du är ansvarig för en dricksvattenanläggning.
Använd vår e-tjänst för att ändra din livsmedelsverksamhet
En del förändringar gör att du måste registrera en ny livsmedelsverksamhet. Det gäller om du
- byter organisationsnummer
- byter lokal
- lämnar över verksamheten till någon annan, med annat organisationsnummer.
Uppdaterad 26 februari 2024
Tack för att du återkopplar till oss!