Ung & Företagsam i Huddinge 2017

Ung & Företagsam i Huddinge är vår lokala mässa för alla våra UF-elever i gymnasieskola samt högstadieelever som driver fiktiva företag. 

Eventet genomförs i Kungens Kurvas Shoppingcenter och består av flera olika delar där eleverna får visa upp sin affärsidé, sitt företag och sälja sina produkter och tjänster. Förutom att ställa ut på mässan med egenproducerade montrar, kunde eleverna anmäla sig till flera olika tävlingar.

Vinnare i tävlingar 2017

Efter att mässan avslutats meddelade tävlingsvärdarna vinnarna i de olika kategorierna. 

Monterpriset

Priset gick till Jeans Rescue UF och delades ut av tävlingsvärden Jeanette Lindgren från Gewe Promotion. 

Motivering:

Det UF företag som vinner pris för bästa monter har en ”blå” tråd i allt ifrån monterns design,utförande och presentation av produkt i montern. De presenterar även den miljöinsats de gör när de säljer produkten och har en tydlig målgrupp för sin produkt. 

Bemötandepriset

Priset gick till Skönhetsbox UF. Värd för priset är Arena Huddinge och det delades ut av tävlingsvärdarna Eva Swede och Margaretha Forsell. 

Produktpriset

Priset gick till Bene Fit Bath UF. Värd för priset är Företagarna och det delades ut av Olle Forsberg, ordförande för Företagarna Huddinge. 

Motivering:

Det här UF-Företaget har använt sig av ett klassiskt framgångsrecept.

Att ta en redan etablerad produktidé och addera till något extra, för att få en unik och egen twist på produkten.

Vem skulle inte vilja sitta i badet, bland skum och ljuvliga dofter och bli överraskad av en specialbeställt och personlig hälsning?

Internationella priset

Priset gick till Youth Store UF, och delades ut av tävlingsvärdarna Lovisa Lind och Mathias Forsberg som representerade barn- och utbildningsförvaltningen. 

Motivering:

Juryn har bedömt att UF-företaget har en stor möjlighet att sälja sin vara eller tjänst på en internationell marknad. Juryn har lyssnat på hur ni har resonerat kring ert företags internationella möjligheter - hur ni tänker att produkten ska marknadsföras samt er inställning till att represtentera Huddinge kommun på en internationell Trade-fair.

 

IKEA Centres specialpris

Priset gick till Pure Design UF och delades ut av tävlingsvärden Maria Andersson, centrumchef för Kungens Kurvas Shoppingcenter.

Riskkapitalisternas investeringspris

Eleverna kan också anmäla sig till Riskkapitalisterna, som är Arena Huddinges variant av Draknästet. Där får eleverna på fem minuter pitcha sin affärsidé för en jury bestående av näringslivsproffs. Baserat på presentationerna delar Arena Huddinge ut tre priser. Edward Howard, vd för Arena Huddinge var på plats för att dela ut prischeckarna. 

Stora investeringen, 6000 kr

Priset gick till Jeans Rescue UF. 

Motivering:

Med fokus på livslängd fyller den här produkten ett hål på marknaden.

 

Lilla investeringen, 3000 kr

Priset gick till Eko Patrullen UF. 

Motivering: 

Med ett organiserat och hållbart arbete kan det här företaget skapa ordning och reda för sina kunder.

 

Juryns specialpris, 1500 kr

Priset gick till Connect IT UF.

Motivering: 

En bra plattform som ligger rätt i tid och som kopplar ihop behov och efterfrågan på ett tydligt sätt.

Uppdaterad 6 december 2017