Till startsidan för Huddinge kommunTill startsidan för Huddinge kommun

Artikeln publicerades:

Kommunen köper mark i Vårby gård

Huddinge kommun köper marken där Vårby gård centrum och torg ligger av Stockholms stad. Förvärvet är ett steg i kommunens långsiktiga arbete med att utveckla området.

Huddinge kommun har en långsiktig ambition att utveckla Vårby gård. Genom att äga marken får kommunen bättre förutsättningar att styra den utvecklingen.

– Vårby gård har stor potential och är en viktig del av Huddinges framtid. När vi nu tar över marken kan vi driva utvecklingen i en riktning som stärker tryggheten, servicen och trivseln för dem som bor och verkar här, säger Emil Högberg, kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnad.

Marken upplåts med tomträtt och tomträttsinnehavare är fastighetsbolaget Balder. Tomträttsavtalet fortsätter som tidigare även efter markköpet.

– Genom att förvärva marken får kommunen större rådighet, vilket skapar bättre förutsättningar för en sammanhållen planering och för att stegvis utveckla centrumområdet med hänsyn till både verksamheter och boendemiljö, säger Mats Hermansson, samhällsbyggnadsdirektör.

Fastigheten består av omkring 5 300 kvadratmeter lokaler för handel och kontor inklusive närmare 2 000 kvadratmeter lager- och förrådsytor, samt torgytor i anslutning till Huddinge kommuns mark. Den totala markytan uppgår till cirka 10 475 kvadratmeter.

Huddinge kommun betalar 15,5 miljoner kronor för fastigheten och köpet godkändes av kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott 6 maj. Tillträde planeras till början av juni, under förutsättning att avtalet godkänns av exploateringsnämnden i Stockholm stad. Marken har ägts av Stockholms stad sedan 1931.

Uppdaterad:

Var informationen till din hjälp?