Signe Boye ger namn åt Huddinges nya huvudbibliotek
I slutet av april beslutade bygg- och tillsynsnämnden att kommunens nya huvudbibliotek, som är under uppbyggnad på Paradistorget i Huddinge centrum, ska heta Signe Boyebiblioteket.

– Många vet ju att Karin Boye bott i Huddinge delar av sin uppväxt, men kanske inte att det var hennes mamma Signe Boye som öppnade det första biblioteket i kommunen, redan 1920. Som Huddinges första kvinnliga ledamot i kommunfullmäktige drev hon frågan om folkbibliotek. Så det känns jättefint att vår nya plats för kultur och demokrati mitt i Huddinge centrum får bära hennes namn, säger Marie Johansen, verksamhetschef för Bibliotek Huddinge.
Signe Boyebiblioteket är planerat att öppna hösten 2028.
Följ bygget
Nyfiken på att följa bygget av det nya biblioteket och kommunhuset?
Besök Nya kommunhuset och huvudbiblioteket Länk till annan webbplats.