En regional kärna med ovanligt hög tillgänglighet
Den regionala stadskärnan Flemingsberg är utpekat i den regionala utvecklingsplanen, RUFS 2050 sedan många år tillbaka. Den regionala kärnan sträcker sig över kommungräns in i Botkyrka kommun. Utvecklingsområdet har också sin grund i att det är en av de största målpunkterna på södra länshalvan. Flemingsberg har regionalt sett en hög tillgänglighet, framför allt med kollektivtrafik. Här stannar idag såväl regionaltåg, pendeltåg som ett stort antal bussar. I utvecklingen av bytespunkten behöver vissa terminalfunktioner säkras för att få ett fungerande kollektivtrafiksystem.
Med utvecklingen av Tvärförbindelse Södertörn, Spårväg syd, möjligt stopp för framtida höghastighetståg, väg 226 och regionala cykelstråk förbättras tillgängligheten till Flemingsberg. Som stor destination med hög tillgänglighet är det en utmaning att samtidigt få till en attraktiv stadsmiljö, varför fokus på hållbara transportsätt behöver vara stort. Den goda tillgängligheten innebär att området är utsatt för höga bullernivåer från järnvägen, intilliggande vägar samt ambulanshelikoptrar. Det innebär även risk för luftföroreningar från befintliga och framtida vägar.
Centrum för sjukvård, högre utbildning och forskning
Flemingsberg är idag ett viktigt centrum för sjukvård, rättscentrum, högre utbildning och forskning, med stor betydelse såväl regionalt som nationellt. Här finns ett av Europas största universitetssjukhus och Universitetsområdet, ett av de större utbildningssätena i Sverige. Universitetsområdet, sjukhuset och rättscentrum ger en grund för en näringslivsutveckling med fler innovativa och kunskapsintensiva verksamheter, samt fler kreativa näringar i Flemingsberg.
Det kommersiella utbudet är idag främst koncentrerat till pendeltågsstationen och centrumet i Grantorp. Inom Universitetsområdet finns viss service kopplat till högskolorna och sjukhuset. Det finns även en mindre lokal centrumbildning i Visättra.
Bostadsort med internationell prägel och ensidigt bostadsutbud
I Flemingsberg finns flertalet bostadsområden, merparten av dem byggda på 1960-talet. Det finns både flerbostadshusområden och områden med småhus. Den dominerande bostadsformen är dock hyresrätter i flerbostadshus, och det finns en liten andel stora lägenheter. Det finns flera kulturmiljöer utpekade i kommunens kulturmiljöprogram som särskilt värdefulla, som Flemingsbergs gård och Grantorp.
Här finns cirka 150 av världens cirka 200 nationaliteter representerade. Bostadsområdena har olika socioekonomiska förutsättningar, men invånarna i Flemingsberg har generellt lägre inkomster och utbildningsnivå i jämförelse med övriga kommunen.
Stort behov av att överbygga barriärer
Idag består Flemingsberg av relativt ensidiga delområden, renodlade bostadsområden, naturreservat, industriområden, företagskluster och universitetsområdet med högskolor och sjukhus. Järnvägen, väg 226 och Hälsovägen fungerar idag som barriärer och delar upp området. Människor som bor eller verkar i områdena rör sig sällan mellan de olika områdena. Undersökningar visar att den upplevda tryggheten är lägre i Flemingsberg jämfört med andra kommundelar, något som kan förstärkas av mentala och fysiska barriärer.
Infrastruktur som planeras i området har potential att bidra till att binda samman området (nedsänkning av väg 226, inklusive bytespunkt Flemingsberg), binda samman området med andra områden i kommunen eller regionen (Spårväg syd och Tvärförbindelse Södertörn, utredningsstråk för regionalt cykelstråk genom Flemingsbergsskogen, samt utanför kommungräns Förbifart Tullinge i Botkyrka). Dock riskerar framför allt Tvärförbindelse Södertörn att bidra till att skapa nya eller förstärka befintliga barriärer, exempelvis mellan Flemingsberg och centrala Huddinge. För cykelstråket genom Flemingsbergsskogen kan upphävande av naturreservat krävas.
Grön- och blåstruktur behöver kopplas samman
Flemingsberg ligger mellan två regionala grönkilar, med ett utpekat svagt grönt samband dem emellan. Planerad infrastruktur riskerar att försvaga sambandet, vilket förstärker betydelsen av att knyta samman grönstrukturen inom området med omkringliggande grönområden. I området finns utpekade spridningssamband samt områden med höga naturvärden. Vissa av dessa kan upprätthållas medan andra kan komma att påverkas negativt vid utbyggnad av området. Flera entréer till Flemingsbergsskogen behövs, bland annat från Björnkulla.
Största delen av dagvattnet i Flemingsberg rinner mot sjön Orlången, en av de mest övergödda sjöarna i Huddinge. Hanteringen av dagvattnet har därför stor betydelse för att minska föroreningarna. Dalgångarna i Flemingsberg är flacka och rinner med litet fall, vilket försvårar avrinning. Ett par kritiska punkter finns i området. Multifunktionella ytor för att fördröja och omhänderta vattnet behövs i området som kan fungera för flera syften.