Utvecklingen innebär omvandling av jordbruksmark
Området består i dag av delvis obebyggd skogs- och jordbruksmark. Jordbruksmarken bedöms idag som brukningsvärd. Enligt miljöbalken bör brukningsvärd jordbruksmark endast bebyggas om det behövs för att tillgodose väsentliga samhällsintressen som inte kan göras på annan plats. Byggnationen av Tvärförbindelsen och Spårväg syd inklusive station innebär dock att delar av jordbruksmarken ianspråktas. Ett återställande av marken till dagens kapacitet kommer inte vara möjlig. Resterande jordbruksmark är utifrån läget intill kommande infrastruktur och bebyggelse, samt sett till fragmentering och storlek inte någon kvalitativ jordbruksmark. Trots det finns en målkonflikt mellan fortsatt brukande av denna kvarstående jordbruksmark och att nyttja området för bebyggelse.
I föregående översiktsplan bedömdes bostadsbebyggelse vara en mer lämplig markanvändning än fortsatt användning som jordbruksmark. Stockholmsregionen lider av bostadsbrist och i RUFS 2050 klassas Loviseberg som strategiskt stadsutvecklingsläge. Utifrån att det är ett läge med regionalt sett god tillgänglighet sammanvägt med att stora delar av jordbruksmarken ändå tas i anspråk gör vi bedömningen att ett större bostadsbyggande här är ett väsentligt samhällsintresse.
Sverigeförhandlingen och andra avtal ger förutsättningar
Kommunen undertecknade Sverigeförhandlingen i april 2017, vilket innebär att Region Stockholm och staten bidrar med finansiering för utbyggnad av Spårväg syd genom området. Kommunen åtar sig samtidigt att möjliggöra för ett stort antal bostäder i anslutning till den framtida spårvägen, samt medfinansierar spårvägen. Loviseberg är ett av de områden där en stor andel av de planerade bostäderna behöver tillkomma.
Huddinge kommun tecknade samma år avtal med Trafikverket om att förlägga en del av Tvärförbindelse Södertörn i tunnel under Glömsta för att minska barriäreffekterna och ge bättre förutsättningar för bebyggelse.
Stora planerade förändringar i infrastrukturen
Infrastrukturprojekten Spårväg syd och Tvärförbindelse Södertörn befinner sig i olika skeden av planprocessen, där besluten om exakt lokalisering är olika säkra. I Sverigeförhandlingen är Spårväg syd dragen genom området med två hållplatslägen. Tvärförbindelse Södertörn planeras genom tunnel under området, men vägen kommer upp i ytläge både öster och väster om området. När Tvärförbindelse Södertörn är utbyggd planeras dagens Glömstavägen övergå till kommunalt väghållarskap och får då en annan funktion. Glömstavägen kan dock komma att fortsatt fylla en funktion för omledning som behöver överenskommas med kommunen.
Region Stockholm planerar för stombusstrafik längs Glömstavägen även efter att Tvärförbindelsen kommit till. Det pågår utbyggnad av en cykelväg mellan Masmo och Flemingsberg, via Loviseberg. Det regionala cykelstråk som är tänkt i denna sträckning planeras längs denna cykelväg, men kan i delar komma att flyttas till den cykelväg som planeras i samband med Tvärförbindelse Södertörn. Det nya området får genom dessa åtgärder bra tillgång till kollektivtrafik och cykelvägar, men också god tillgänglighet med bil. Det innebär också tillkommande barriärer i och kring området.
Riskområde för översvämningar och utveckling som knyter samman områden
Det utpekade området ligger i Glömstadalen, samt på kullarna söder om dalen. Området i Glömstadalen är lågt beläget och den plana dalgången innebär risk för översvämningar, framför allt i de östra delarna. I samband med att området byggs ut, behöver förutsättningar för var man kan placera byggnader utredas utifrån höjdsättning och för att inte skapa instängda områden som riskerar att förvärra översvämningsproblematiken. Med anledning av de många åtgärder som planeras i området kommer dagvattenflödena påverkas i området, som innebär utmaningar i planeringen av områdets dagvattensystem.
Lovisebergs läge mellan två regionala kärnor skapar möjlighet att bättre knyta ihop kommunen, bland annat med hjälp av Spårväg syd. Glömsta i norr har mycket småhusbebyggelse med låg tillgång till service, mötesplatser och lekplatser. Med en utveckling av blandad bebyggelse och service kan Loviseberg bidra till att komplettera området. I öster ligger Flemingsberg och i väster Vårby, som behöver länkas samman med sin omgivning.
Höga naturvärden och viktiga gröna samband
Loviseberg gränsar och är en viktig länk till Gömmarens naturreservat i nordväst, som med sin koppling till Flottsbroområdet i sydväst utgör en förlängning av Bornsjökilen vidare söderut. Söder om Glömstavägen finns ett svagt grönt samband utpekat i RUFS 2050 mellan Bornsjökilen i väster och Hanvedenkilen i öster.
Här finns också flera områden med höga naturvärden, ekologiskt känsliga områden och skyddade arter, samt ett biotopskydd för Glömstadiket. Genom området finns också spridningssamband för bland annat padda och tofsmes som är viktiga att värna. Den centralt belägna bäckravinen är en viktig kvalitet i området som kan lyftas fram när vi planerar parker i området.
Ett område med historiska spår
I området finns fornminnen från järnåldern, men även bronsåldern och stenåldern. En av dem är Tingsvägen som är en vägsträckning från 1000-talet som senare blev en del av Göta Landsväg. Dagens Lovisebergsvägen går i samma sträckning, men Tingsvägen fortsätter även som stig i dess förlängning söderut genom skogen. Fler viktiga fornminnen finns, bland annat en hällristning.
I anslutning till Loviseberg finns också St: Botvids begravningsplats, vars behov av utrymme för framtiden behöver bedömas och beaktas i utvecklingen av Loviseberg.