Stora förändringar av infrastrukturen ger nya förutsättningar
Kommunens undertecknande av Sverigeförhandlingen i april 2017 innebär att sträckningen av Spårväg syd planeras vid dagens verksamhetsområde med två hållplatslägen i anslutning till området. Det ger goda förutsättningar för en utveckling i kollektivtrafiknära läge, framför allt inom verksamhetsområdet, med mer blandad bebyggelse och funktioner som kan komplettera dagens Segeltorp. Spårvägens dragning kan komma att justeras.
Det framtida goda kollektivtrafikläget samt läget nära E4/E20 innebär att området i delar störs av såväl buller som dålig luftkvalitet från motorvägen. Detta blir därför en viktig fråga att hantera i efterföljande planering.
Ensidigt bostadsutbud och viktiga arbetstillfällen
Segeltorp som kommundel har vuxit fram genom avstyckningen av Smista gård till villatomter under 1920-talet och sedan successivt kompletterats med småhusområden. Områdena rymmer värdefulla kulturmiljöer utpekade i Huddinges kulturmiljöprogram, bland annat i Jakobslund, som ligger inom utvecklingsområdet. I dagens kommundel Segeltorp finns cirka 4 000 bostäder där en majoritet är äganderätter i småhus. En mindre andel bostadsrätter i flerbostadshus finns. Området har få bostäder i mindre storlekar.
I dagens verksamhetsområde finns bland annat lättare industri, hantverksföretag och livsmedelstillverkning. De rymmer viktiga arbetstillfällen samtidigt som det är svårt att hitta ny verksamhetsmark. Här finns en målkonflikt med tänkt bebyggelseutveckling och det är viktigt att i fortsatt planering pröva möjligheterna att behålla en del av verksamheterna.
Brist på natur nära bostaden och för klimatreglering
Utanför utvecklingsområdet gränsar Segeltorp till det stora naturreservatet Gömmaren i syd, samt till Långsjön i öster. Däremot är tillgången till bostadsnära natur låg i Segeltorp som kommundel. Grönstrukturen består framför allt av villaträdgårdar och privat mark, och området som helhet saknar såväl parker generellt som en stadsdelspark. Det råder brist på lekplatser då det enbart finns en i området idag, Pallisadparken.
Det finns identifierade spridningssamband för Tofsmes i anslutning till utvecklingsområdet som behöver beaktas i fortsatt planering. Utrymmen för dagvattenhantering behövs i flera delar av kommundelen. Möjlighet finns att rymma dagvattenanläggningar vid entrén till Långsjön förutsatt att de samtidigt bidrar till en trevlig parkmiljö. Inom utvecklingsområdet finns ett åtgärdsområde för översvämningsrisk som särskilt behöver studeras vidare. Befintligt ledningsnät för dagvatten har kapacitetsbrister inom området Jakobslund som behöver studeras vidare.
Brist på mötesplatser och behov av service
Segeltorps centrum ligger centralt och lättillgängligt och består idag av en blandning av samhällsservice, en mindre torgbildning samt parkeringsplats. I Segeltorp finns också många mindre näringsverksamheter integrerade i bostadsområdena. I Segeltorp saknas dock till exempel en livsmedelsbutik centralt i området samt en fungerande torgyta/offentlig mötesplats.
Bland de mötesplatser som finns i dag finns exempelvis bibliotek integrerat i skolan. Mot Kungens kurva till finns utrymme för idrott. I närheten finns stora centrumanläggningar som Skärholmen och Kungens kurva mot vilka sambanden behöver stärkas. När området utvecklas behöver den kommersiella servicen öka ytterligare. Med den planerade utvecklingen i dagens verksamhetsområde kommer tyngdpunkten för Segeltorp förskjutas och de möjliga centrumbildningarna behöver förhålla sig till varandra.
Utveckling av viktiga samband och förbättrad kollektivtrafik
Utvecklingsområdet ligger nära Stockholms stad och den planerade utvecklingen i Skärholmen, Sätra, och Fruängen. Här finns viktiga samband över kommungränsen och inom kommunen att utveckla. Större barriärer finns i trafikleder som E4, Häradsvägen och Smista allé. Häradsvägens gena sträckning innebär också att området hänger väl samman med centrala Huddinge, en potential att vidareutveckla.
Tillgängligheten till kollektivtrafik består i dagsläget bara av busstrafik samt på längre gångavstånd de tunnelbanestationer som är belägna i Stockholm. Med spårvägen finns bättre förutsättningar att resa kollektivt och kopplingarna stärks mot Fruängen och Älvsjö, såväl som till Skärholmen.