Utvecklingsområde med mångfald och gemenskap
Vårby är Huddinges västligaste kommundel, belägen intill Mälaren mellan Vårberg i Stockholms stad och Fittja i Botkyrka kommun. Kommundelen består av delområdena Vårby Gård och Vårby Haga, i folkmun ofta kallad Masmo.
I kommundelen bor knappt 11 000 invånare. I jämförelse med övriga kommunen uppvisar Vårby lägre nivåer vad gäller inkomster och andra socioekonomiska indikatorer. Vårby beskrivs ofta som en stigmatiserad plats men det finns en stark kärlek till hemorten bland de boende. Den kulturella mångfalden, gemenskapen och närheten till vattnet framhålls som de främsta styrkorna bland invånarna.
Ensidigt bostadsbestånd och utveckling nära kollektivtrafik
Bostadsbeståndet i Vårby är idag ensidigt med en övervägande andel hyresrätter i flerbostadshus. Ungefär en fjärdedel av bostäderna är bostadsrätter. Det finns även radhus, bland annat på Myrstuguberget i Vårby Haga, samt ett mindre antal friliggande villor. Området har relativt hög andel mindre lägenheter och samtidigt en hög andel trångbodda hushåll.
Området är utpekat som utvecklingsområde på grund av sin närhet till kapacitetsstark kollektivtrafik. Närheten till tungt trafikerad infrastruktur gör att området är utsatt för buller och luftföroreningar, både i anslutning till tunnelbanan och stora trafikleder. Detta innebär en målkonflikt och är en viktig fråga att hantera i efterföljande planering.
Bristande kopplingar i stadsstrukturen
Vårby har idag en splittrad stadsstruktur och fysiska barriärer präglar stadsdelen. Trafikleden E4/E20 separerar delområdena Vårby Gård och Vårby Haga. När Tvärförbindelse Södertörn byggs ut kommer den att utgöra ytterligare en stor barriär i anslutning till området. Botkyrkaleden utgör en barriär inom Vårby Haga, som planeras att övergå till kommunalt väghållarskap när Tvärförbindelse Södertörn är utbyggd och får då en annan funktion än i dag. Botkyrkaleden kan dock komma att fortsatt fylla en funktion för omledning som behöver överenskommas med kommunen.
Bilinnehavet är relativt lågt och många människor använder sig av kollektiva färdmedel. Gång- och cykelvägarna i stadsdelen håller generellt en ganska låg standard, bland annat när det gäller tillgänglighet. Medan gång- och cykelvägnätet i Vårby Gård är relativt välintegrerat saknas viktiga kopplingar i södra delen av Vårby.
Utökad kollektivtrafik stärker kopplingar till omgivningen
Vårby trafikeras av såväl lokalbussar som stomlinjebussar och tunnelbana med stationerna Vårby Gård och Masmo. För att göra det lättare att resa på tvären i regionen planeras nu Spårväg syd, som ska gå mellan Flemingsberg och Älvsjö med en hållplats i Masmo. Spårvägens planerade dragning kan komma att justeras. Masmo station pekas ut som en regional bytespunkt, vars betydelse kommer att öka med spårvägen. Tunnelbanestationen Masmo har idag en ingång vid torget men det finns ytterligare en uppgång till Masmoplatån som förbereddes och schaktades vid utbyggnaden men som idag är plomberad.
Trafikförvaltningen har utrett en utveckling av pendelbåtstrafik som pekar ut Vårby som ett bra läge för hållplats då det finns goda möjligheter till byte med buss och tunnelbana. Pendelbåtstrafik från Vårby norrut mot centrala delar av Stockholm samt till Ekerö skulle både ge restidsvinster och sociala vinster då platserna knyts närmare varandra.
Rik på historiska platser och grönska
I Vårby möts flera viktiga delar av den regionala grönstrukturen. Det medför höga naturvärden och en god tillgång till grönska i hela stadsdelen, även om den behöver tillgängliggöras. Därtill finns anlagd grönska i form av bostadsgårdar och parker, som Vårbyparken och Solhagaparken. I Vårby gård är temalekplatsen i Vårbyparken liksom idrottsplatsen, dansbanan och skateparken viktiga mötesplatser.
Samtidigt upplever många en brist på mötesplatser, särskilt för kvinnor och barn 9–13 år. I anslutning till de två tunnelbanestationerna finns torgytor, men användningen av platserna kan utvecklas. Strandlinjen är till stora delar otillgänglig på grund av bebyggelse, infrastruktur eller topografi. Badstranden vid Vårbybadet är populär sommartid. I stadsdelen finns också många kulturhistoriskt intressanta miljöer från olika tidsepoker, såväl fornlämningar som bebyggelse från 1700- och 1800-talet, tidigt 1900-tal och 1970-talets rekordår.
Begränsningar i vardagens serviceutbud
Det kommersiella utbudet i hela Vårby är begränsat medan utbudet i det närliggande Skärholmen/Kungens kurva är desto större. Det är delvis en tillgång för Vårby samtidigt som det också är ett problem då lokala näringsidkare får svårt att stå sig i konkurrensen. Vårby Gård är relativt välförsett med samhällsservice liksom möjligheter till rekreation, mötesplatser, idrott och fysisk aktivitet. I Vårby Haga är däremot tillgången till service och mötesplatser är låg i förhållande till hur många som bor i området.
Kulturutbudet är begränsat och föreningslivet lider brist på ändamålsenliga lokaler. Befintliga utomhusmiljöer upplevs delvis som ej omhändertagna. Många kvinnor upplever de offentliga rummen som mansdominerade och otrygga. I Vårby Gårds centrum finns problem med otrygghet, som bland annat bottnar i låg orienterbarhet med nivåskillnader, slitage och få ögon på platsen.