Bygga för sammanhållning
Här beskriver vi på vilket sätt det är viktigast att utveckla tillgängligheten inom och utanför kommungränsen. Vi beskriver också hur vi får kommunen att hänga ihop både fysiskt och socialt genom förbättrade kopplingar och bättre möjligheter för människor att mötas.
Koppling till översiktsplanens mål +
Genom inriktningen att bygga för sammanhållning bidrar vi framförallt till målet om ett Huddinge som håller ihop och två tillhörande delmål:
- Vi bygger bort sociala och fysiska barriärer. Vi gör det enkelt för människor att röra sig inom Huddinge, Stockholmsregionen och att ta sig vidare ut i Sverige och världen.
- Vi stärker sammanhållningen när vi skapar inbjudande mötesplatser i Huddinges olika områden. Vi utformar offentliga rum inne och ute så att de blir tillgängliga och inkluderande för alla
Utvalda kartlager i markanvändningskartan -
Så här gör vi för att uppnå målen -
- Vi samarbetar med Trafikverket, Region Stockholm och andra berörda aktörer för att förbättra tillgängligheten till övriga regionen, landet och världen. Det gör vi genom att bygga ut och möjliggöra för de viktiga regionala och statliga infrastrukturprojekt som beskrivs i avsnittet nuläge och bakgrund nedan.
- Vi samarbetar med Trafikverket och Region Stockholm för att säkerställa att ny statlig infrastruktur i form av spår och vägar utformas så att de minskar barriäreffekter och ökar tryggheten för gående, cyklister och kollektivtrafikresenärer. Detta är särskilt viktigt där det i markanvändningskartan finns ett utpekat "behov av stärkt samband".
- Vi genomför åtgärder på platser där det finns ett utpekat behov av stärkt samband i markanvändningskartan samt bygger vidare på befintliga starka stråk inom och mellan områden samt över kommungränsen för att underlätta för möten mellan människor. Det gör vi bland annat genom att skapa ny och blandad bebyggelse, förbättra gator och gång-, cykel- och kollektivtrafikförbindelser eller utveckla stråk för rekreation och mötesplatser.
- Vi utformar och lokaliserar offentliga platser, såsom torg, så att de är lättillgängliga, har hög kvalitet och erbjuder olika typer av aktiviteter. Platserna innehåller olika funktioner och upplevelser som passar olika människor.
- Vi utformar och lokaliserar våra mötesplatser så att alla har en god tillgång till dem och att de bidrar till möten mellan människor i olika åldrar, från olika grupper och områden. Det gör vi genom att lokalisera dem på platser där många människor rör sig, som är lätta att nå eller genom att förbättra kopplingarna till dem.
- Vi lokaliserar samhällsservice, såsom skolor, bibliotek och servicekontor, på platser där de bidrar till möten mellan människor från olika områden. Lämpliga platser är i anslutning till de på kartan utpekade "behov av stärkt samband", eller i kollektivtrafik- och centrumnära lägen längs "huvudcykelstråk". Läs mer om tillgång till samhällsservice här: Ett bra vardagsliv.
- Vi utvecklar och lokaliserar mötesplatser som kan locka besökare från hela kommunen till områden som många flyttar ifrån. Detta är särskilt prioriterat i områden som Flemingsberg, Vårby och Skogås. Det gör vi för att stärka dessa områden och bidra till möten.
Nuläge och bakgrund +
Tillgänglighet till och från kommunen
Genom att skapa god tillgänglighet till arbetsplatser och andra viktiga funktioner får människor förutsättningar att ha ett fungerande vardagsliv. En god tillgänglighet åstadkommer vi dels genom att planera för arbetsplatser och service i närheten av var man bor, dels genom att förbättra möjligheterna att ta sig till andra delar av kommunen eller regionen.
Huddinge är idag väl sammankopplat med övriga regionen med både vägar och spår, framförallt till och från centrala Stockholm. Bristerna består i möjligheten att röra sig på tvären mellan kommunerna på Södertörn och mot de yttre delarna av Stockholm, framförallt för kollektivtrafiken och cykeltrafiken. Våra bytespunkter behöver också utvecklas för att underlätta byten mellan färdmedel och rymma ett ökat antal resenärer.
Avskilda områden leder till att människor inte möts
Vi påverkar hur kommunen hänger samman och möjligheterna till möten och sammanhållning genom var vi planerar ny bebyggelse, viktiga mötesplatser och utformning av det offentliga rummet.
Flera områden är idag separerade av infrastruktur, naturområden eller genom bebyggelsens utformning. Dessa områden har ofta ensidiga funktioner och hustyper, vilket innebär att människor med olika bakgrund och inkomstnivå bor skilda från varandra och har liten chans att mötas i vardagen. Det kan i sin tur påverka människors syn på och tillit till varandra.
Behov av stärkta samband
Den byggda miljön, naturområden och infrastrukturen behöver sitta ihop på ett sätt som gör det enkelt att hitta och kunna ta sig runt om i kommunen och till intilliggande kommuner. Vi har idag starka stråk som är gena och välintegrerade. Där finns det goda förutsättningar för ett rikt och varierat stadsliv.
De större bristerna i Huddinge idag rör framförallt de områden som är rumsligt avskilda från omgivningen och där tillgången till mötesplatser/service är lägre. Bristerna består främst av:
- att Masmo sticker ut som den del av kommunen som särskilt behöver kopplas bättre till omgivande områden.
- svaga samband mellan Flemingsberg och Centrala Huddinge samt mellan Länna och Skogås som behöver stärkas.
- avsaknad av gång- och cykellänkar som binder samman kommunen, exempelvis mellan östra och centrala Huddinge och mellan Flemingsberg och Haninge.
Behov av att överbrygga barriärer
Behov av stärkta samband kan även behövas inom en kommundel, som skärs igenom av större infrastruktur, har stora höjdskillnader eller består av flera mindre områden med homogen bebyggelse. Ibland sammanfaller ekologiska spridningssamband med viktiga sociala samband, här kan det finnas en möjlig målkonflikt att hantera i efterföljande planering.
I framtiden kommer utbyggnader av ny infrastruktur, såsom Tvärförbindelse Södertörn, Spårväg syd och nya spår längs Västra stambanan att innebära att nya barriärer skapas eller att befintliga barriärer stärkts. Detta är en målkonflikt som behöver hanteras i den efterföljande planeringen där stora åtgärder krävs för att minska barriäreffekten av både befintlig och ny infrastruktur.
Betydelsen av mötesplatser
Mötesplatser som är öppna för många, såsom bibliotek, fritidsgårdar och idrotts- och kulturanläggningar är betydelsefulla platser för att människor ska kunna mötas, umgås och se varandra i vardagen. Även offentliga miljöer, såsom torg och parker, är viktiga mötesplatser. Genom att utforma dem så att de tilltalar människor med olika bakgrund och åldrar kan de locka människor från olika grupper och därmed ge grund för en stärkt tillit mellan människor.
Genom att lokalisera dessa mötesplatser längs starka och välintegrerade stråk som är lätta för många att nå, till exempel längs delar av det övergripande gång- och cykelvägnätet och intill kollektivtrafikhållplatser, skapar vi förutsättningar för att göra dem välbefolkade och upplevas som trygga och levande.
Tillgången till mötesplatser ser olika ut i kommunen
Mötesplatser är viktiga i alla kommunens områden, men särskilt viktiga i områden med låg socioekonomi och många trångbodda hushåll. Störst underlag för mötesplatser finns i de mer tätbefolkade kollektivtrafiknära lägena, med undantag för målpunkter som lekplatser som behöver finnas jämt utspritt i hela kommunen. Centrala Huddinge, Stuvsta och Trångsund har bäst tillgång till mötesplatser. Generellt är mångfalden av mötesplatser stor i områden med låg socioekonomi, då det generellt bor många människor i dessa områden.
Undantaget är Masmo med en lägre tillgång till mötesplatser och med en relativ stor befolkning. Tillgången är också sämre i kommunens mer glesbefolkade områden såsom Vidja och Gladö kvarn, men här är befolkningsunderlaget lägre. Här är det viktigare att arbeta med möjligheterna att kunna ta sig till mötesplatser som är belägna längre bort. Även Glömsta har en sämre tillgång till mötesplatser, vilket bör tas hänsyn till i utvecklingen av Loviseberg.
Prioriterade regionala och statliga infrastrukturobjekt
För att öka tillgängligheten till och från kommunen finns ett antal infrastrukturprojekt som vi anser är nödvändiga. De är i olika grad beslutade och befinner sig i olika skeden av planeringsprocessen. För de projekt som är beslutade och befinner sig i en pågående formell planprocess lyfts det särskilt fram i listan nedan. Projekten bygger på samarbeten med framförallt Trafikverket och Region Stockholm. De består främst av att:
- utveckla Flemingsberg som storregional bytespunkt. En åtgärdsvalsstudie för Bytespunkt Flemingsberg har genomförts, där en nedsänkning av väg 226 förbi bytespunkten är en central del i att möjliggöra spårvägshållplats på Regulatorbron samt för att uppnå den långsiktiga målbilden för väg 226 och regionala stadskärnan Flemingsberg.
- ge utrymme för att öka kapaciteten i spårtrafiken längs Västra Stambanan med två ytterligare spår Järna - Flemingsberg. En åtgärdsvalsstudie för kapacitetsbrister i järnvägssystemet mellan Järna och Stockholm har genomförts. Läs mer här: Riksintressen.
- underlätta byggandet av Tvärförbindelse Södertörn med bra förutsättningar för kollektivtrafikresenärer och cyklister. En separat process för vägplan pågår. När Tvärförbindelse Södertörn öppnas för trafik planeras delar av befintliga väg 259 (Lännavägen, Storängsleden, Glömstavägen och Botkyrkaleden) övergå till kommunalt väghållarskap. En separat avtalsprocess pågår. Delar av befintlig väg 259 kommer fortsatt fylla en funktion för omledning som behöver överenskommas med kommunen.
- planera och bygga ut Spårväg syd med depå i södra Kungens kurva. En separat process för järnvägsplan pågår. Dessutom ger vi förutsättningar för en förlängning av spårvägen, med tillhörande station, till Flemingsbergsdalen.
- underlätta byggandet av Pålamalmsvägen - trafikplats Högskolan, inklusive ett regionalt cykelstråk. En separat process för vägplan pågår.
- ge utrymme för de regionala cykelstråken i enlighet med den regionala cykelplanen. En separat process för vägplan för gång och cykelväg Glömstavägen pågår. Inom Tvärförbindelse Södertörn pågår ett arbete med att förtydliga gång- och cykelvägarna längs stråket, vilket innebär att sträckning av det regionala cykelstråket kan komma att justeras.
- ge förutsättningar för snabba kollektiva förbindelser mellan de regionala stadskärnorna och regioncentrum i enlighet med regionens kollektivtrafikplan. På sikt, bortom planperioden, har Region Stockholm pekat ut behov av att omvandla linje 172 till ett mer kapacitetsstarkt trafikslag då det redan idag finns ett stort resande där som bedöms öka.
- ge förutsättningar för att förbättra för oskyddade trafikanter längs Huddingevägen. En åtgärdsvalsstude för väg 226 Huddingevägen, delen Västra stambanan - Rågsvedsvägen har genomförts.
- möjliggöra för åtgärder enligt genomförda åtgärdsvalsstudier för väg 73 Nynäsvägen och väg 226 Vårsta - Södra länken.
- ge förutsättningar för en ny tunnelbanestation i Kungens kurva på sikt, bortom planperioden.
Med utbyggnader såsom Tvärförbindelse Södertörn och Förbifart Stockholm kommer tillgängligheten för bil att öka, vilket står i konflikt med mål om minskad klimatpåverkan och goda livsmiljöer. Därför blir det ännu viktigare att förbättra förutsättningarna för kollektivtrafik och cykel, i kombination med styrmedel för bilparkering och goda förutsättningar för laddinfrastruktur. Detta för att kunna bibehålla god sammanhållning och tillgänglighet, utan negativa konsekvenser för miljö, klimat och hälsa.
Planeringsunderlag +
Ett sammanhängande Huddinge, 2021 (3 MB)
Arkitekturstrategi 2020 (12 MB)
Uppföljning av Hållbart Huddinge 2030, 2020 (4 MB)
Framtidens kollektivtrafik - Region Stockholm (sll.se)
Regional utvecklingsplan för Stockholm, RUFS 2050 - Region Stockholm (sll.se)
Spårväg Syd - Region Stockholm (sll.se)
Väg 259 Tvärförbindelse Södertörn - Trafikverket
Lyckoparadoxen – Flyttar och kvarboende i Huddinge 2021 (4 MB)
Sträckningsstudie framtida linje 172 2021
Åtgärdsvalsstudie Bytespunkt Flemingsberg 2020
Åtgärdsvalsstudie Kapacitetsbrister i järnvägssystemet 2021
Uppdaterad 22 december 2022
Tack för att du återkopplar till oss!