Genomförandet av översiktsplanen sker dels genom den efterföljande planeringen, dels genom att översiktsplanen följs upp och kontinuerligt hålls aktuell. Kommunen har många verktyg till sin hjälp, men flera aktörer behövs för att genomföra intentionerna i översiktsplanen.
Genomförande i efterföljande planering
Översiktsplanen visar en önskad utveckling fram till 2050, och visar de fysiska möjligheterna för det. Den markanvändning som redovisas i planen möjliggör för ett stort samhällsbyggande med både ett stort antal bostäder, arbetsplatser, en hel del ny infrastruktur och vidgade rekreationsmöjligheter.
De viktigaste verktygen för genomförandet av översiktsplanen är
Kommunens årliga plan för samhällsbyggnad.
Lokalresursplanen, där nästkommande års projekt väljs ut.
Mål och budget, den årliga budgetprocessen.
Samtliga processer avslutas årligen med ett dokument som beslutas av kommunfullmäktige.
Urvalet av projekt sker bland annat utifrån en utvärdering gentemot översiktsplanens inriktning, och översiktsplanen är också ett av flera underlag i samband med planbesked.
Parallellt med arbetet med översiktsplanen och framgent tas så kallade utvecklingsplaner fram för kommunens utvecklingsområden som beskriver den framtida utvecklingen mer i detalj. Kommunens verktyg för att sedan genomföra översiktsplanen och utvecklingsplanerna är till stor del de efterföljande planprocesserna såsom planprogram och detaljplaner.
Det viktigaste formella medlet som kommunen kan använda sig av är detaljplaneläggning, då kommunen innehar planmonopol – det vill säga ingen annan kan besluta om planläggning inom kommunen. Planprogram tas fram när det behövs ett större grepp om utvecklingen i ett område, som sedan kan resultera i flera detaljplaner. Utöver planarbeten kan kommunen också genomföra egna investeringsprojekt i form av utbyggnad av allmänna anläggningar såsom parker och vägar utanför plan- eller exploateringsprojekt.
Därefter följer bygglovsprocessen där tillstånd för att bygga ges. I den processen säkerställer kommunen att projektet följer detaljplanen och andra regler för markanvändning och byggande.
Kommunen har också möjlighet att påverka utvecklingen genom hur man förvaltar sitt markägande och genom ägardirektiven och styre av de helt eller delvis kommunägda bolagen.
I kommunen finns en hel del privatägd mark, vilket innebär att en stor del av genomförandet drivs av privata markägare. Det innebär bland annat att marknadsförutsättningarna är en viktig faktor för vad som är genomförbart.
Även andra offentliga aktörer är viktiga för genomförandet, där exempelvis staten genom Trafikverket och Region Stockholm är viktiga i byggandet och förvaltandet av infrastruktur. Den senare styr också över utbudet av kollektivtrafik. Våra grannkommuner är viktiga när det gäller att få till åtgärder som sträcker sig över kommungräns.
En stor del av genomförandet siktar på kommunens åtagande i Sverigeförhandlingen, men för att komplettera bilden av i vilken ordning olika delområden ska byggas ut kommer kommunen att ta fram en utbyggnadsstrategi till stöd för den årliga planeringen av vilka projekt som väljs ut.
För att vara robust och hantera osäkra omvärldsförhållanden behöver utbyggnadsstrategin hållas levande över tid. Den behöver ta hänsyn till olika faktorer som kan påverka utbyggnaden och de kommunalekonomiska förutsättningarna, till exempel konjunktursvängningar och befolkningsutveckling. Åtgärder som hanterar risker till följd av ett förändrat klimat behöver genomföras, både i befintliga miljöer och kopplat till utbyggnad.
Genomförande genom en kontinuerlig och rullande översiktsplanering
Att ta fram en översiktsplan görs inte särskilt ofta. Översiktsplaneringen behöver dock hållas ständigt aktuell för att kunna vara till hjälp för den efterföljande planeringen. Ett verktyg för detta är att kommunen inom 24 månader efter ordinarie val ska låta kommunfullmäktige ta ställning till en så kallad planeringsstrategi.
I planeringsstrategin beskriver kommunen hur man tänker arbeta med att implementera översiktsplanens intentioner under mandatperioden. Genom planeringsstrategin kan kommunen även peka ut hur översiktsplanen ska hållas fortsatt aktuell och kontinuerligt uppdateras. Då denna översiktsplan antagits efter valet 2022 så dröjer det till efter valet 2026 innan kommunen behöver ta fram en planeringsstrategi.
I Huddinge håller vi diskussionen om översiktsplanen och dess genomförande aktuell genom att årligen följa upp översiktsplanens inriktning. Denna analys ligger sedan till grund för åtgärder som kan pekas ut i den årliga mål- och budgetprocessen.
Den årliga uppföljningen ska så långt det är möjligt använda mått för att också följa utvecklingen av Agenda 2030 och kan med jämna mellanrum fördjupas till en större uppföljning.
Uppdaterad 16 oktober 2022
Tack för att du återkopplar till oss!
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.