Bebyggelse
|
|
Regional stadskärna |
Regional stadskärna utpekad i RUFS 2050. Vi utvecklar de regionala kärnorna med syfte att skapa tyngdpunkter av bostäder, arbetsplatser och andra målpunkter i form av exempelvis kultur och upplevelser utanför den centrala regionkärnan.
|
Prioriterat utbyggnadsområde |
Område där vi satsar extra på utveckling med syfte att ta vara på läget vid befintlig eller kommande spårstation. Utveckling i dessa lägen ger möjlighet att koncentrera arbetsplatser, service och bostäder i lägen med goda kollektivtrafikförbindelser.
|
Kompletterings-område |
Strategiskt område längs stamnätet för kollektivtrafik, dit vi koncentrerar utveckling av bostäder och service utanför kommunens utpekade utvecklingsområden.
|
Socialt samband som behöver stärkas |
Stråk där vi prioriterar insatser som syftar till att bygga bort sociala och fysiska barriärer för att stärka sammanhållningen. Detta gör vi bland annat genom att skapa ny och blandad bebyggelse, förbättra gång- och cykelförbindelser eller utveckla mötesplatser och stråk för rekreation.
|
Sammanhängande bebyggelse |
Övergripande bebyggelsestrukturen som visar dagens och framtidens bebyggda områden.
|
Natur och friluftsliv
|
|
Område där rekreativa värden behöver utvecklas |
Bebyggda områden där det saknas sammanhängande gröna strukturer med kulturella ekosystemtjänster och rekreativa värden har identifierats som områden med investeringsbehov. I dessa områden bevarar och utvecklar vi kulturella ekosystemtjänster för att bidra till människors hälsa och välbefinnande.
|
Område där vattenhantering behöver utvecklas |
Områden med särskild potential att infiltrera, fördröja och rena vatten. Vi utvecklar områdenas funktion med syfte att förbättra vattenkvaliteten i våra sjöar och vattendrag samt att minska risken för översvämningar.
|
Grönt samband som behöver stärkas |
Gröna svaga samband av regional betydelse där vi genomför åtgärder som stärker och bibehåller sambanden. De är avgörande för att binda samman regionens gröna kilar och värdekärnor samt för bevarandet av rekreationsstråk och biologisk mångfald.
|
Sammanhängande område för natur och friluftsliv |
Övergripande grönstruktur vi bevarar och utvecklar. Områdena har betydelse för anpassningen till ett förändrat klimat, biologisk mångfald och rekreation. |
Sjöar och vattendrag |
Sjöar eller vattendrag där vi säkerställer god vattenkvalitet med minskad näringsbelastning och genomför åtgärder så att miljökvalitetsnormerna uppnås och bibehålls.
|
Kommunikationer
|
|
Bytespunkt för kollektivtrafik av regional betydelse |
Bytespunkt för kollektivtrafik som är viktig för resande med kollektivtrafik inom hela regionen. Vi utvecklar bytespunkten i samverkan med Trafikverket och Region Stockholm.
|
Stråk där cykel och kollektivtrafik behöver prioriteras |
Befintligt eller planerat kommunikationsstråk där vi prioriterar utrymme för kollektivtrafik och cykel samt genomför åtgärder för överflytt av resor från bil. Stråken visar viktiga övergripande cykelstråk samt stråk för spårbunden kollektivtrafik och stombusstrafik.
|
Övergripande vägnät |
Befintligt eller planerat vägnät av betydelse för den kommunala och regionala sammanhållningen.
|
Spår |
Befintliga eller planerade spår för tåg, spårvagn eller tunnelbana.
|