Mellankommunala intressen
Huddinge är en del av Stockholmsregionen och dess utveckling. Runt viktiga frågor finns samarbeten med andra närliggande kommuner.
Samhällsplaneringen är regional och sträcker sig över kommungränserna
Många planeringsfrågor sträcker sig över kommungränserna. Här identifierar vi de mellankommunala frågorna, men det går att läsa mer specifikt om dem under respektive kommunövergripande inriktning samt i de geografiska avsnitten.
Så här gör vi för att uppnå målen -
- Vi tar ansvar för bostadsförsörjningen i länet genom att planera för en något högre bostadsbyggnadstakt jämfört med regionens bedömda behov. Vi samverkar regionalt i bostadsförsörjningsfrågor.
- Vi samverkar med staten, Region Stockholm och våra grannkommuner för att nå klimatmål och nettonoll-utsläpp.
- Vi utvecklar de regionala stadskärnorna Flemingsberg samt Kungens kurva-Skärholmen i enlighet med den regionala utvecklingsplanen för Stockholms län, RUFS 2050. "Regionala stadskärnor" finns utpekade i markanvändningskartan.
- Vi arbetar aktivt för fler arbetstillfällen i södra Stockholmsregionen, med fokus på Flemingsberg. Vi ger möjligheter för den högre utbildningen i Flemingsberg att utvecklas.
- Vi samverkar med våra grannkommuner kring kopplingen till och från de regionala stadskärnorna i Haninge och Södertälje samt fokusområden i Stockholms stad nära kommungränsen.
- Vi samarbetar med regionen och staten för att förbättra tillgängligheten till och från övriga regionen, landet och vidare ut i världen. Det gör vi genom att:
- Tillsammans med Trafikverket och Region Stockholm utveckla Flemingsberg som storregional bytespunkt och Huddinge station samt Masmo som regionala bytespunkter
- Verka för snabba kollektiva förbindelser till Arlanda och Skavsta
- Verka för snabba kollektiva förbindelser och möjligheter till arbetspendling mellan de regionala stadskärnorna och regioncentrum
- Stödja staten i att öka kapaciteten i spårtrafiken på ett sätt som bidrar till bättre förutsättningar för regional pendling
- Samarbeta med Trafikverket och Region Stockholm för att förverkliga de regionala åtgärder som beskrivs under den kommunövergripande inriktningen ”Bygga för sammanhållning”. Läs mer här: Bygga för sammanhållning
- Samarbeta med Region Stockholm för att underlätta för en ny bussdepå som tjänar det avtalsområde som Huddinge är del av.
- Samarbeta med Trafikverket och våra grannkommuner för att säkerställa en god tillgänglighet mellan verksamhetsområden i kommunen och noder för godshantering i Jordbro, Västberga och Norviks hamn.
- Vi värnar och utvecklar de i RUFS 2050 utpekade gröna kilarna i kommunen och samarbetar med våra grannkommuner för att hitta samsyn kring hur de bör utvecklas och värnas över kommungräns. "Den regionala grönstrukturen" och "svaga gröna samband" finns utpekade i hänsynskartan.
- Vi samverkar på regional nivå för att möta behovet av utbyggd teknisk infrastruktur kopplat till den planerade befolkningsökningen. Vi pekar ut ett utökat område för verksamhetsmark i Gladö vilket möjliggör en framtida etablering av en teknisk anläggning kopplat till avfallshantering och energiförsörjning för regionalt behov.
- Vi samverkar med berörda kommuner, Länsstyrelsen och Stockholm vatten och avfall AB i Tyresåns vattenvårdsförbund och Mälarens vattenvårdsförbund.
- Vi lokaliserar större mötesplatser så att de bidrar till möten över kommungräns på platser som är lätta att nå. Vi samverkar med våra grannkommuner för att få ett effektivt användande av mötesplatser och idrottsanläggningar.
Nuläge och bakgrund +
Huddinge påverkar och påverkas av omlandet
Huddinge ligger centralt i Stockholmsregionen och har en folkmängd som gör oss till länets andra största kommun. Därför är Huddinge en strategiskt viktig plats och en betydelsefull aktör i regionen. I Huddinge lever många sina vardagsliv, driver sitt företag, besöker ett grönområde eller passerar på väg någon annanstans.
Vad vi gör i Huddinge både påverkar och är beroende av andra kommuner och offentliga och privata aktörer i vår omgivning. Därför är det viktigt med regionala samarbeten så att kommungränsen inte förhindrar en positiv utveckling. Huddinge vill vara en ledande och framträdande aktör i frågor som rör fler kommuner och hela regionen.
Den regionala utvecklingsplanen visar vägen för tillväxt och social hållbarhet
Den regionala utvecklingsplanen för Stockholmsregionen, RUFS 2050, pekar ut riktningen för regionen och fungerar också som regional utvecklingsstrategi. De regionala prioriteringarna visar vad som är viktigast att samverka kring under de närmaste åren för att nå regionens mål, bland annat kring att öka bostadsbyggandet, att styra mot ett transporteffektivt samhälle, minska klimatpåverkan, nå en jämlik folkhälsa, att utveckla klimat- och resurseffektiva regionala stadskärnor samt att stärka strategiska forskningsstråk och innovationsmiljöer.
Förenlighet med regionplan
Huddinges planerade mark- och vattenanvändning är i huvudsak i enlighet med RUFS 2050. Gällande markanvändningen så har den planerade utvecklingen i Vårby en något högre prioritet i översiktsplanen än vad den regionala utvecklingsplanen anger. Kommunens planerade befolkningsutveckling bedöms också vara högre samt annorlunda fördelad än vad RUFS 2050 anger. Under rubrikerna som följer beskrivs för Huddinge viktiga mellankommunala frågor med stöd i RUFS.
Bostadsförsörjningen är regional
En väl fungerande bostadsförsörjning är viktig både för att människor ska ha någonstans att bo i olika skeden av livet men också för att ge arbetsmarknaden goda utvecklingsmöjligheter. RUFS 2050 pekar ut ett regionalt behov av 600 000 nya bostäder fram till 2050. Planberedskapen för antal bostäder bör vara ännu högre.
Människor flyttar ofta på sig relativt lokalt i regionen och omfattningen och typer av bostäder som planeras i grannkommunerna har därför konsekvenser för Huddinges planering. Regional samordning och samverkan kring bostadsförsörjningen är därför viktig.
Samverkan i planeringen för regionala stadskärnor och fokusområden
Kungens kurva-Skärholmen och Flemingsberg
I Huddinge ligger två av de totalt åtta utpekade regionala stadskärnorna; Kungens kurva-Skärholmen och Flemingsberg. De regionala stadskärnorna ska utvecklas så att en stor del av framtida arbetsplatser och service lokaliseras i stadskärnorna. Det innebär bland annat att resande och transporter riktas om så att de inte behöver passera innerstaden.
I såväl Flemingsberg som i Kungens kurva-Skärholmen finns sedan länge organiserade mellankommunala samarbeten. I Flemingsberg bland annat mellan Huddinge, Botkyrka och Region Stockholm. I Kungens kurva-Skärholmen samarbetar bland annat Huddinge, Stockholm och fastighetsägarna. En av de viktigaste samarbetsfrågorna kopplat till de regionala stadskärnorna handlar om hur delområden i stadskärnorna ska knytas samman med varandra och med angränsande områden.
Haninges och Södertäljes regionala stadskärnor
Bra förbindelser till samtliga regionala stadskärnor är viktigt men särskilt angeläget är att kopplingarna och tillgängligheten är bra till Haninges och Södertäljes regionala stadskärnor då de ligger geografiskt nära Huddinge.
Den regionala stadskärnan i Haninge är en kärna för östra Södertörn med stor betydelse för Trångsund, Skogås och Länna. I Södertälje kommuns regionala stadskärna finns två världsföretag med tillverkning varav ett också har sitt huvudkontor i Södertälje.
Stockholms stads fokusområden och gränsområden
För Huddinge är det även viktigt med bra kopplingar till angränsande områden i Stockholms stad och framförallt de i översiktsplanen utpekade fokusområdena i söderort: Skärholmen, Hagsätra-Rågsved och Farsta. Områdenas betydelse kommer att öka vartefter de förtätas med fler bostäder, arbetsplatser och service.
Den enskilt viktigaste målpunkten för Huddingeborna är fortfarande Stockholms innerstad varför bra infrastrukturkopplingar till och från denna målpunkt är av största vikt.
En regional infrastruktur som bidrar till ökad tillgänglighet
I RUFS 2050 beskrivs hur en funktionell och kapacitetsstark transportinfrastruktur är nödvändig för att alla invånare ska kunna nå viktiga samhällsfunktioner, arbetsplatser och bostäder samt för att ge näringslivet goda förutsättningar att utvecklas. Infrastruktur är en mellankommunal och regional fråga då åtgärder har konsekvenser för tillgänglighet långt utanför kommungränsen.
Depåer för uppställning och skötsel av fordon är viktiga för kollektivtrafiksystemets funktion. På sikt har Region Stockholm pekat ut ett behov av bussdepå i de centrala delarna av Huddinge. Viktiga noder för godshantering längs järnvägsnätet finns i andra kommuner, i Jordbro, Västberga och Norviks hamn. För att möjliggöra godstransporter på järnväg är det viktigt med god tillgänglighet mellan verksamhetsområden i kommunen och dessa terminaler.
Arbetsmarknad och utbildning
Att skapa fler arbetstillfällen, ta tillvara kompetensen och underlätta matchningen på arbetsmarknaden är prioriterat för att regionen ska ha en fortsatt hög attraktivitet och tillväxt. Genom att utveckla arbetstillfällen i Huddinge och tillsammans med våra grannkommuner arbeta för att underlätta pendling mellan kommunerna underlättar vi för detta.
Den centrala regionkärnan har idag en tyngdpunkt norrut. För att skapa en regional balans och ge förutsättning för arbetstillfällen på södra sidan är den pågående utvecklingen av Flemingsberg med arbetsplatser och högre utbildning särskilt viktig. Utvecklingen hänger tätt samman med hur möjligheterna att ta sig till och från Flemingsberg ser ut.
Regional grönstruktur
I RUFS 2050 finns tio så kallade gröna kilar med gröna värdekärnor utpekade som är viktiga för att hålla samman grönstrukturen i regionen. Två av dessa gröna kilar sträcker sig genom Huddinge och vidare mot grannkommunerna; Bornsjökilen och Hanvedenkilen. Det är en viktig mellankommunal fråga att gemensamt värna och utveckla dessa.
Regional grönstruktur i hänsynskartan -
God vattenkvalitet
Vattnet känner inga administrativa gränser då åar och avrinningsområden sträcker sig mellan kommuner. Därför måste Huddinge samverka med andra kommuner och genomföra insatser för en fortsatt god eller förbättrad vattenkvalitet.
Huddinge är medlem i Tyresåns vattenvårdsförbund tillsammans med Haninge, Stockholm, Tyresö, Botkyrka, Länsstyrelsen samt Stockholm vatten och avfall AB. Vattenvårdsförbundet har tagit fram gemensamma mål och riktlinjer som syftar till att återställa sjösystemet till så naturliga förhållanden som möjligt. Huddinge ingår också, tillsammans med övriga kommuner runt Mälaren, i Mälarens vattenvårdsförbund. Även i avrinningsområdena för Kagghamraån, Vitsån och Husbyån är samverkan med berörda kommuner viktig för att uppnå en förbättrad vattenkvalitet.
Kommunövergripande teknisk försörjning
För att den tekniska försörjningen ska fungera bra och klara av att möta den planerade befolkningsökningen i Stockholmsregionen är det viktigt med regional samverkan, då många tekniska försörjningssystem sträcker sig över kommungränser. Kraftförsörjning är ett område där samverkan är särskilt viktig mot bakgrund av den kapacitetsbrist som kan uppstå i näten innan åtgärder genomförts runt år 2030 samt kopplat till fordonsflottans omställning till eldrift.
Huddinge kommun tar ett regionalt ansvar med den befintliga avfallsanläggningen i Gladö. I området finns även viss energiproduktion, som har förutsättningar att byggas ut, samt en täkt av regionalt intresse. Täktverksamheten kommer fortgå så länge det finns brytningsmöjligheter och behov av täkten och därefter används ytorna för avfallsanläggningens behov.
Teknisk försörjning av regional betydelse -
Mötesplatser
Mötesplatser och idrottsanläggningar har ofta ett större upptagningsområde än den egna kommunen i en så tätbebyggd region som Stockholmsregionen. Samtidigt krävs ofta stora investeringar i den typen av anläggningar.
En viktig mellankommunal fråga är därför att samplanera och samverka kring mötesplatser och idrottsanläggningar så att de kan användas effektivt.
Södertörnssamarbetet
De åtta kommunerna på Södertörn har tillsammans närmare en halv miljon invånare och är en viktig kraft för utveckling i Stockholmsregionen. Södertörnskommunerna har sedan 2010 etablerade samarbeten inom flera områden, bland annat fysisk planering, näringslivsfrågor, energi, miljö, utbildning och arbetsmarknad.
Det finns även andra kommungemensamma förbund, bolag, nämnder och fasta samarbeten på Södertörn. Exempelvis Söderenergi, SRV Återvinning, Södertörns brandförsvarsförbund, projektet samordnad varudistribution samt överförmyndarnämnden.
Planeringsunderlag +
Uppdaterad 16 oktober 2022
Tack för att du återkopplar till oss!