Riksintresse för Friluftsliv
I östra och mellersta Huddinge, samt utanför kommungräns, finns ett stort område som är utpekat som riksintresse för friluftsliv, Hanveden enligt 3 kapitlet 6§ i Miljöbalken. Värdet för riksintresset består framförallt av det tätortsnära läget, höga rekreationsvärden och stora tysta områden. Goda förutsättningar för friluftsliv finns.
En konflikt mellan två riksintressen finns då riksintresseområdet för friluftsliv genomskärs av Tvärförbindelse Södertörn som är utpekat planerat riksintresse för kommunikationer. Riksintressen för friluftsliv pekas ut av Naturvårdverket och Havs- och vattenmyndigheten.
Riksintresse för Rörligt friluftsliv
Mälaren med öar och strandområden består i sin helhet av riksintresset för rörligt friluftsliv och berör Huddinges nordvästra delar. Riksintresset pekas ut i 4 kapitlet 2 § miljöbalken. Inom dessa områden ska turismens och friluftslivets intressen särskilt beaktas vid exploatering eller andra ingrepp i miljön. Bestämmelserna ska dock inte ses som hinder för utvecklingen av befintlig tätort eller det lokala näringslivet.
Områden vi bedömer vara viktiga för det rörliga friluftslivet och turismen inkluderar kulturmiljöer och möjligheter att röra sig fritt längs strandområdet samt kopplingar mot andra grönområden i området. Avgränsningen inkluderar därför Korpberget, kulturmiljöer i Vårby gård såsom lämningar från Vårby gård, området kring Vårby källa upp mot Gömmarravinen, parkområden och tätortsnära natur samt större delar av strandlinjen. Inom vissa delar av avgränsningen planeras bebyggelseutveckling, men hänsyn ska tas till värdena som hör till riksintresset.
Riksintresse för Natura 2000
Natura 2000 är EU:s gemensamma nätverk av värdefulla naturområden och klassas som riksintresse enligt Miljöbalkens 4 kap. 8§. Länsstyrelsen upprättar planer för bevarande med förslag till skötsel med mera som ska fungera som planeringsunderlag.
I Huddinge finns fem Natura 2000-områden. Även aktiviteter som sker utanför Natura 2000-områdets gränser kan ha påverkan på området, vilket behöver beaktas i planeringen.
Riksintresse för kommunikationer: järnväg, väg och luftfart
Riksintresset för trafikslagens anläggningar beslutas av Trafikverket och pekas ut med stöd i Miljöbalkens 3 kapitel 8§. De pekar ut mark- och vattenområden som är särskilt lämpliga för anläggningar för kommunikationer med syfte att så långt som möjligt skydda anläggningarnas funktion, möjligheterna till drift och underhåll samt framtida utveckling av anläggningarna. Påverkan på riksintressena kan även ske via åtgärder som genomförs utanför riksintresseområdets avgränsning. Inom påverkansområdet kan exempelvis ny bebyggelse påverka eller påverkas av kommunikationsanläggningens funktion, till exempel genom buller och vibrationer.
Nedan följer en uppräkning av de utpekade riksintressen som berör Huddinge. För varje riksintresse är angivet om det är ett befintligt, planerat eller framtida anspråk.
- Västra stambanan (befintligt riksintresse) är av internationell betydelse och ingår i det utpekade TEN-T-nätet (Trans-European Transport Network). För sträckan Stockholm-Järna studeras kapacitetshöjande åtgärder. Trafikverket har genomfört en åtgärdsvalsstudie där behov av två ytterligare spår har konstaterats mellan Järna – strax norr om Flemingsberg. Trafikverket bevakar även utrymme för ytterligare spår för sträckan Flemingsberg – Älvsjö för att möjliggöra utveckling av riksintresset. Befintliga stationer längs Västra stambanan klassas som riksintresse (Flemingsberg, Huddinge C och Stuvsta).
- Nynäsbanan (befintligt riksintresse) är av interregional betydelse och trafikeras främst av pendeltåg men även av godståg. Befintliga stationer längs Nynäsbanan är av riksintresse (Skogås och Trångsund).
- E4/E20 (Befintligt och planerat riksintresse) ingår i det utpekade TEN-T-nätet och är av internationell betydelse. E4/E20 är en viktig väg för långväga transporter av såväl gods som personer. E4/Förbifart Stockholm mellan Skärholmen/Kungens Kurva och Häggvik klassas som planerat riksintresse.
- Väg 73, Nynäsvägen (befintligt riksintresse) är av särskild regional betydelse och ansluter till utpekad hamn av riksintresse (Nynäshamns hamn, inklusive Norviks hamn).
- Väg 259 (befintligt och planerat riksintresse) förbinder E4/E20 med väg 73 (Nynäsvägen). Vägen är ett viktigt stråk för arbetspendling och godstransporter. Vägen kommer få en delvis ny sträckning i samband med byggandet av Tvärförbindelse Södertörn. Dagens väg 259 har restriktioner som begränsar tung trafik. Tvärförbindelse Södertörn kommer när den är färdig bli en viktig led för godstrafik.
- Del av väg 226 norr om väg 259, Huddingevägen (befintligt riksintresse) är av särskild betydelse för regional eller interregional trafik. När Tvärförbindelse Södertörn är färdig kommer korsningen mellan väg 259 och 226 flyttas söderut, vilket också bör påverka avgränsningen för riksintresset.
- Riksintresse för kommunikationer, Arlanda och Bromma flygplatser: riksintresset berör Huddinge i form av så kallade MSA-ytor, som är ett större influensområde för hindersytor som sträcker sig 55 km kring flygplatserna. Ytorna täcker helt eller delvis kommunen för respektive flygplats. Inom dessa områden kan höga objekt påverka riksintresset och flygtrafiken. Alla byggnader eller föremål högre än 20 meter över mark/vattenyta oavsett placering ska samrådas med Luftfartsverket samt inom MSA-ytorna med flygplatserna. Riksintresset pekas ut av Trafikverket.
Länsstyrelsen bedömer i sitt granskningsyttrande att kommunen inte har visat hur riksintresset för väg E4/E20 och Västra stambanan kan tillgodoses vid en överdäckning. Länsstyrelsen påpekar att i efterföljande planering behöver kommunen i samråd med Trafikverket utreda under vilka förutsättningar en eventuell överdäckning kan bli genomförbar. |
Riksintresse för totalförsvarets militära och civila del
Ett generellt riksintresse omfattar hela kommunen där Försvarsmakten vill bli uppmärksammad på föreslagna höga byggnadsobjekt. Försvarsmakten ska därför kontaktas i ett tidigt skede av planläggning eller bygglovgivning för objekt högre än 45 meter inom sammanhållen bebyggelse och 20 meter utanför sammanhållen bebyggelse.
Mellan Vårby och Glömsta finns ett så kallat övrigt påverkansområde utpekat som riksintresse för totalförsvaret. För åtgärder inom detta område behöver Försvarsmakten kontaktas i samband med plan- och bygglovsärenden samt tillstånd eller anmälningar, enligt miljöbalken. Riksintressena för totalförsvaret pekas ut med stöd i Miljöbalkens 3 kapitel 9§. Transmissionsnätet för elförsörjning utreds för riksintresseanspråk inom totalförsvarets civila del av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Övriga riksintressen som berör Huddinge
Ett par riksintressen berör Huddinge rent geografiskt, men till mycket liten del alternativt att vi bedömer att vår planering inte påverkar riksintresset. Vi värnar riksintressena i allmänhet och redovisar därför inga egna ställningstaganden kring dem. Dessa riksintressen är som följer:
- Riksintresse för yrkesfisket (Mälaren inklusive Albysjön): Mälaren och Albysjön är utpekade som riksintresse för yrkesfisket. Inom Stockholms län specificeras riksintresset för Mälaren som fångstområde för yrkesfisket. En översyn av riksintressena för yrkesfisket pågår. Riksintresset pekas ut av Havs- och vattenmyndigheten. Riksintresse för yrkesfisket syns i Hänsynskartan.
- Riksintresse för kommunikationer; Riksintresse för sjöfart, farled längs Riddarfjärden – Södra Björkfjärden berör Huddinge i anslutning till de västra delarna av Vårby. Riksintresset pekas ut av Trafikverket.
- Riksintresse för kulturmiljövård: vid Flottsbro, på andra sidan kommungräns i Botkyrka finns riksintresse för kulturmiljövård för Bornsjön utpekat. Riksintresset består av ett herrgårdslandskap runt sjöarna i området. Riksintresset pekas ut av Riksantikvarieämbetet.