Två Huddingelärare får pris för sitt stora engagemang

22-06-20

Nyhet

Varje år delar Vetenskapsakademien ut Beijerstiftelsens lärarpris till Ingvar Lindqvists minne. Priserna går till lärare som genom entusiasm, nya idéer och engagerande arbete väcker elevers intresse för och kunskap inom matematik och naturvetenskap. 2021 tilldelades två av dessa priser till lärare i Huddinge. Snättringeskolans Annika Macklin fick pris i matematik och Segeltorpsskolans Jena Yosef i NO. Stort grattis!

Jena och Annika står i Stadshuset och tar emot sina diplom.
Högtidlig prisutdelning i Stadshuset för Jena Yosef till vänster och Annika Mackling till höger.
Fotograf - Pelle T Nilsson

På grund av pandemin så delades priserna, under högtidlig ceremoni i Stadshuset, ut först nu i veckan. På plats var även kungaparet.
Motiveringen för Jena Yosef, löd ”för att hon fångar intresset för NO med sitt brinnande engagemang, sin uppfinningsrikedom och stora ämneskunskaper. Hon får det komplicerade att verka självklart och får eleverna att förstå betydelsen av att kunna NO i deras egna liv”.

Och motiveringen för Annika Macklin löd ”för att hon med mod, engagemang och kreativitet bedriver individualiserad undervisning som lett till mycket goda studieresultat och för att hon aktivt informerar och inspirerar kollegor att utvecklas”.

Jena Yosef är en lärare som är mycket uppskattad av eleverna. De uppfattar henne som en vän samtidigt som hon inger respekt. Eleverna berättar bland annat hur hon ser det bästa i dem även när de är som stökigast. Genom att snappa upp elevernas egna begrepp och använda dem i undervisningen gör hon det svåra lätt att begripa.

- Det viktiga för mig som lärare är att bygga en stark relation till eleverna. Se personen och vad den behöver, för att sedan bygga ett intresse inom området så att jag kan lära ut mitt ämne, säger hon.

För några år sedan bestämde sig Annika Macklin för att frigöra sig från matematikboken och på allvar börja arbeta individuellt med eleverna. Samtliga elever har fått sin individuella utvecklingsplan som liknats vid en gräsmatta. De delar som är gröna beskriver det som eleverna behärskar medan för det som inte är grönt behöver frön sås och vattnas. Elever som ligger långt framme slipper traggla med det de redan kan medan elever som ligger efter får tid att öva mer.

- Det blev mer effektivt när eleverna fick träna på det de behövde träna på och när vi inte längre var styrda av ett specifikt läromedel. När det gäller matematik känns det som om det ofta glöms bort att alla inte har samma utgångsläge, säger hon.

Lärarpristagarna får 50 000 kronor vardera och ytterligare 50 000 kronor går till lärarnas respektive skolor.

Uppdaterad 20 juni 2022

Var informationen till din hjälp?