Restaurang och café

På Östra gymnasiet ska maten vara både god och nyttig. Det mesta tillagas från grunden utan halvfabrikat och dessutom med kravmärkta varor. Det gäller både i matsalen och i café Östra.

Elever som står och tar mat från salladsbuffén i matsalen.

Lunch på Östra gymnasiet

Östra har en fin matsal som serverar fri lunch för eleverna. Skolan satsar extra mycket på maten och det finns alltid minst två rätter att välja mellan, varav en vegetarisk rätt. Dessutom serveras dagligen en stor och varierad salladsbuffé och även dagens soppa. Varje torsdag serveras färsk fisk. Vi har sedan några år även en anställd kock i köket som tillsammans med restaurangchefen ansvarar för menyn.

Lunch serveras varje dag i matsalen mellan klockan 10.30-13.15. Besökare ska betala för lunchen (55 kr). Biljett kan köpas i cafeterian vid entrén.

Skollunch för pensionärer

Som pensionär kan du äta lunch för 50 kr. Varmrätt, smör och bröd, dryck och sallad ingår. Du kan köpa enstaka kuponger för 50 kr här på Östra. Lunchkupongen lämnas in vid lunchserveringen i skolans matsal vid lunchtillfället.

Det går även att köpa häften med 10 lunchkuponger (500 kronor) på andra platser i Huddinge kommun. Se vilka köpställen som finns genom att gå in på Huddinge kommuns webbplats.

Matsedel

Varje vardag serveras två varmrätter (varav en vegetarisk), plus stor salladsbuffé och dagens soppa. Klicka på rubrik nedan för att se veckans matsedel.

Fika på Östra gymnasiet

Ung tjej som handlar av personal i Östra gymnasiets café.
Även i café Östra är hälsotemat viktigt och det är en populär samlingspunkt för både elever och personal. Om du är sugen på något gott erbjuds bland annat hemmagjorda smörgåsar och fikabröd, kokt ägg, frukt, varma och kalla drycker.

Café östra - frukt eller bulle.
Eller varför inte prova keso med bär, en nyttig grönsaksdipp eller en smoothie med bär. Självklart finns båda vegetariska och veganska alternativ. Plus att varje dag finns ett prisvärt och nyttigt ”dagens erbjudande”.

Cafe Östra - prova en grönsaksdip.
Det går också att köpa enklare skolmaterial i caféterian som pennor och block eller lunchkuponger för besökare eller personal. Du betalar för ditt inköp antingen med kontanter eller via swish.

Varmt välkommen till café Östra för en god fikastund!

Café Östra öppettider:

Café Östra har öppet klockan 9-16 (lunchstängt klockan 12-13)
Kontakt: 08-535 361 65

Uppdaterad 5 februari 2024