Skolrestaurang

I vår skolrestaurang, Brinken, lagar vi så mycket mat från grunden som möjligt till exempel grytor, köttfärssås och potatismos. Vi använder så få halvfabrikat med onödiga tillsatser som möjligt.

Tallrik med mumsig mat upplagd.

Det serveras en varierad och fräsch salladsbuffé även lättmjölk, lättmargarin och knäckebröd av olika sorter varje dag.

• Restaurang Brinken är ett tillagningskök, det vill säga maten lagas i skolan.
  • Skollunchen och mellanmålet grundar sig på de riktlinjer och rekommendationer som livsmedelsverket flaggar för.
  • Matsedeln sätts ihop av en ”matsedelsgrupp” med Huddinge kommuns kostkonsulenter och kökschefer från de olika skolrestaurangerna. Vi följer den i stort.
  • Restaurang Brinken är godkänd av Miljökontoret som livsmedelsanläggning och vi följer självklart de hårda krav och regler som livsmedelslagen kräver angående hantering av livsmedel, egenkontroll och hygien. (HACCP)
  • Elever som av medicinska skäl behöver specialkost MÅSTE lämna intyg till köket. Specialkosten serveras i en särskild serveringsvagn.
  • Föräldrar, anhöriga och nyfikna är för en billig penning när som helst välkomna och äta och bilda er egen uppfattning om vår populära skollunch.

Intyg för elever som har behov av specialkost på grund av medicinska skäl ifylls av vårdnadshavare i anslutning till att eleven börjar i skolan.

Intygsblankett för specialkost i grundskolan

Kontakta gärna skolrestaurangen om ni har frågor eller funderingar.

Restaurangchef Skogskällan

Josef Barjakob