Trygghet och studiero

Nolltolerans mot kränkande behandling

I Huddinge kommuns skolor är det nolltolerans mot kränkade behandling. Alla elever ska ha en trygg skolvardag. Vår skola anmäler, utreder, åtgärdar och följer upp all kränkande behandling. 

Skolan har en plan mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling som beskriver hur vi jobbar främjande och förebyggande med frågorna.

I Huddinge kommun finns stöd och rutiner för hur arbetet med att utreda och dokumentera kränkande behandling går till.

Huddinge kommuns arbete med nolltolerans mot kränkningar och trakasserier i skolan.

Elevråd

Varje klass har klassråd som sammanträder inför elevrådet. Skolan har två elevråd, ett för de yngre eleverna år 1-3 samt ett för de äldre år 4-6. I elevråden behandlas frågor som uppkommer i klassråden. Elevråden ansvarar också för vissa aktiviteter på skolan som exempelvis talangjakten och vissa idrottsturneringar. Vid varje elevrådssammanträde skrivs protokoll som lämnas till klasserna och skolledningen.

Trivsel- och ordningsregler

För att vi ska kunna ta ansvar för din trygghet och säkerhet när du är i skolan ska du vara ute på rasterna och få frisk luft.

För att inte skada oss själv, andra eller vår skolmiljö, har vi dessa regler:

  • Vi sparkar bara boll mot bollplank och i kingrutor på nedre skolgården, samt på fotbollsplanen.
  • Vi sparkar inte boll på övre skolgården.
  • Vi kastar eller sparkar inte boll mot byggnader. 
  • Vi använder hjälm om vi åker/vistas i backen vintertid. Vi åker bara på mjuka åkmadrasser och stjärtlappar.
  • Snöbollskastning är ej tillåtet. 
  • Vi leder kickbikes och cyklar över skolgården och parkerar dem vid cykelställ. Vi leker/vistas inte vid cykelställen. 
  • Med hjälm får år 4-6 åka inlines/kickbike/skateboard på tennisplanen och längs med fotbollsplanen. 

För vår gemensamma trivsel:

  • Lämnar vi ytterkläder och icke religiösa huvudbonader i kapprummet.
  • Får endast år 3-4 leka/vistas i skogen, inom markerat område. 
  • Använder vi inte mobiltelefoner/ “mobilklockor” under hela dagen i skolan.
  • Får endast år 2-6 spela fotboll på fotbollsplanen, enligt schema och inom markerat område.

Konsekvenser

Om en elev medvetet bryter mot överenskomna regler leder det till konsekvenser. Dessa ska utgå från förhållanden i det enskilda fallet och stå i proportion till förseelsen.

Skolan följer i dessa fall de disciplinära åtgärder som finns beskrivna i Grundskoleförordningens 6 kapitel §§ 9 och 10, den så kallade ”trappan”.

  • Läraren uppmanar eleven att ändra sitt beteende
  • Läraren kontaktar vårdnadshavaren och man uppmanar gemensamt eleven att ändra sitt beteende.
  • Läraren kontaktar rektor som kallar till en elevvårdskonferens där man tillsammans med vårdnadshavaren beslutar om åtgärder för att ändra elevens beteende.
  • Rektor anmäler ärendet till Förskole- och grundskolenämnden för övervägande om lämplig åtgärd.

Uppdaterad 28 mars 2023

Var informationen till din hjälp?