Bostadsanpassningsbidrag är ett bidrag för dig som har en funktionsnedsättning.
Med hjälp av bidraget kan du göra de anpassningar av din bostad som är nödvändiga för att bostaden ska fungera i ditt dagliga liv. Det handlar bland annat om att du ska kunna förflytta dig, sova och vila, sköta din hygien, laga och äta mat och att kunna ta dig in och ut.
Tillsammans med din ansökan behöver du skicka med ett intyg som visar att åtgärden är nödvändig utifrån din funktionsnedsättning. En arbetsterapeut, läkare eller annan sakkunnig kan skriva intyget.
Du kan också få bidrag för att reparera eller underhålla vissa utförda anpassningar, så kallat reparationsbidrag.
Det är alltid du som har en funktionsnedsättning som ska ansöka om bidrag. I vissa fall företräds du av en annan person.
Barn under 18 år företräds av sina förmyndare. Om ett barn har två förmyndare ska båda skriva under ansökan.
Om du som vuxen sökande företräds av ombud, god man eller förvaltare ska företrädaren styrka med skriftlig fullmakt eller kopia på förordnande att den har behörighet att företräda dig.
Fastighetsägare kan få bidrag för att återställa en anpassning i eller i anslutning till en lägenhet, så kallat återställningsbidrag.
Du kan få bidrag för att anpassa och komplettera fasta funktioner i bostaden och i anslutning till bostaden.
Exempel på vanliga anpassningar är att:
anpassa trösklar
anpassa duschplats
montera stödhandtag
montera ramp
installera hiss
installera automatiska dörröppnare
installera spisvakt.
Det finns flera villkor som behöver vara uppfyllda för att du ska vara berättigad till bidrag. Tre av villkoren beskrivs här.
Bestående eller långvarigt behov
Din funktionsnedsättning ska vara bestående eller långvarig för att du ska kunna få bostadsanpassningsbidrag.
Hjälpmedel
Du kan inte få bostadsanpassningsbidrag om ditt behov av anpassning kan tillgodoses med något av de hjälpmedel som erbjuds av regionen eller kommunen enligt hälso- och sjukvårdslagen.
Medgivande
I vissa fall måste du ha ett medgivande och en utfästelse om att fastighetsägaren inte kommer att kräva ersättning för att återställa anpassningsåtgärden efter dig.
Om medgivande behövs i ditt ärende kontaktar vi dig.
Du som tidigare har fått bostadsanpassningsbidrag kan i vissa fall få reparationsbidrag. Bidrag för reparation kan lämnas för:
Anpassning som är av tekniskt slag. Exempel på anpassningar är hiss, dörrautomatik, spisvakt och toalettstol med spol- och torkfunktion. Bidrag kan även lämnas för exempelvis besiktning och service av hiss.
Anpassning som har utsatts för onormalt slitage på grund av din funktionsnedsättning.
Om en anpassning behöver repareras, kontakta en entreprenör för felsökning och begär en offert på reparationskostnaden. Orsaken till felet ska framgå av offerten.
När du inte kan få reparationsbidrag
Du som har beviljats bostadsanpassningsbidrag blir ägare till den anpassningen. Du kan inte få reparationsbidrag för normalt underhåll av anpassningen, eller om behovet av reparation uppstått på grund av handhavandefel eller skadegörelse.
När en fastighetsägare har övertagit rätten till bidrag för en åtgärd är fastighetsägaren ansvarig för reparation och underhåll. Du kan inte få bidrag för att reparera eller underhålla en anpassning som fastighetsägaren har övertagit.
Återställningsbidrag riktar sig till bostadsrättsföreningar, hyresvärdar och ägare av gemensamma utrymmen i anslutning till ägarlägenhetsfastigheter.
Bidrag kan lämnas för att återställa anpassningar som utförts med stöd av bostadsanpassningsbidrag i anslutning till en lägenhet. Hyresvärdar kan även få bidrag för att återställa anpassningar inne i en lägenhet.
Ett villkor för bidrag är att den ursprungliga anpassningen inte längre används och att den är till nackdel för andra boende.
Om en fastighetsägare har övertagit rätten till bidrag och utfört anpassningsåtgärder har fastighetsägaren inte rätt till bidrag för att återställa åtgärderna.
Ta kontakt med kommunen om du som fastighetsägare har frågor eller vill ansöka om återställningsbidrag.
Om du ska byta bostad är det viktigt att du väljer en bostad som är lämplig utifrån dina behov. Möjligheten att få bostadsanpassningsbidrag vid flytt är begränsad.
Det är förutsättningarna vid tidpunkten för bostadsbytet som avgör om du har rätt till bidrag för anpassningen.
Bidrag lämnas inte till åtgärder som beror på att den nya bostaden i fråga om storlek, planlösning, antal våningsplan eller andra nivåskillnader i eller i anslutning till bostaden är uppenbart olämplig med hänsyn till din funktionsnedsättning.
När vi har mottagit din ansökan får du ett bekräftelsebrev från oss. Brevet innehåller generell information om bidraget och ditt ärendenummer.
Ditt ärende tilldelas en handläggare. Handläggaren hör av sig till dig om vi har frågor, om du behöver komplettera din ansökan med ytterligare handlingar eller om vi vill boka tid för ett hembesök.
Du är självklart välkommen att kontakta oss om du har frågor under ärendets handläggning!
Beslut
När vi har tagit beslut om din ansökan får du beslutet skickat till dig.
Du kan överklaga
Om du inte får bostadsanpassningsbidrag eller om du tycker att bidraget är för lågt kan du överklaga beslutet till Förvaltningsrätten i Stockholm. I beslutet finns information om hur du överklagar och hur lång tid du har på dig att överklaga.
Du blir ägare till anpassningen
Du som beviljats bostadsanpassningsbidrag blir ägare till den anpassning som bidrag beviljats för. Det gäller även om du har fått bidrag för att göra en anpassning i ett gemensamt utrymme såsom trapphus eller tvättstuga. Undantaget är om rätten till bidrag överlåtits till din hyresvärd eller bostadsrättsförening.
Du ansvarar för normalt underhåll av den anpassning du beviljats bidrag för. Det är exempelvis ditt ansvar att byta batterier i en handsändare och att röja snö och vegetation vid en utvändig hiss.
Du som bor i ett flerbostadshus och som blivit beviljad bostadsanpassningsbidrag kan komma överens med din hyresvärd eller bostadsrättsförening om att denna ska överta rätten till bidrag. Den här möjligheten gäller för anpassningar i anslutning till din lägenhet, inte inne i lägenheten.
När en fastighetsägare tar över rätten till bidrag ger det fastighetsägaren möjlighet att påverka utformningen av åtgärderna. Fastighetsägaren kan välja att göra egna tilläggsarbeten i samband med genomförandet, exempelvis genom att göra fastighetens entré tillgänglig för alla boende och inte bara för den som ursprungligen beviljats bidrag.
Fastighetsägaren ser till att anpassningen blir utförd och är sedan ansvarig för service och reparation av anpassningen.