Kontakta oss
Therese Stjerna
Sektionschef
Telefon: 08-535 378 50
E-post: therese.stjerna@huddinge.se
Personlig assistans är ett stöd till dig som tillhör personkretsen enligt LSS och som behöver omfattande hjälp för att klara vardagen. Din personliga assistans ger möjlighet till självbestämmande och delaktighet. Du kan välja att Huddinge kommun utför din personliga assistans.
När du väljer kommunen som din assistansanordnare får du en personlig kontakt med en av våra tre enhetschefer som du kan vända dig till om du har frågor eller funderingar.
Innan vi kommer igång med din personliga assistans har du och enhetschefen ett möte. Tillsammans gör ni en personlig genomförandeplan, bestämmer ett uppstartsdatum samt gör en kartläggning av arbetsmiljön.
Rekryteringen kan ske på olika sätt, beroende på hur delaktig du själv vill vara.
Du kan själv vara med och bestämma över vem eller vilka som ska assistera dig. Här kan du själv komma med förslag.
Om annonsering krävs sätter vi tillsammans upp kriterier för vem du söker som assistent. Då ansökningarna har kommit in kan du själv välja att ansvara för urvalet och intervjuerna eller låta oss göra det.
Om du vill att vi ska ansvara för rekryteringen, ger vi dig alltid förslag på assistenter som vi anser vara lämpliga. Vi presenterar förslagen för dig, sedan är det du som väljer vem som ska bli din assistent.
Oavsett vem som anställs har kommunen arbetsgivaransvar och samma regler, lagar och riktlinjer gäller för alla.
Planeringen av insatsen och introduktionen gör du, enhetschefen och assistenterna tillsammans.
Innan assistansen börjar gör vi gemensamt ett schema som anger vilken personal som arbetar och vilka tider. Om du vill göra ändringar i schemat, kontaktar du enhetschefen minst en månad innan.
Om du har ett beslut från Försäkringskassan hjälper vi dig att sammanställa din försäkringskasserapport varje månad.
Vid frånvaro ersätter vi din ordinarie assistent med en vikarie. Vi strävar efter att sätta in vikarier som redan har fått introduktion hos dig. Vi har även en väl fungerade vikariepool där vi har kompetent och omtyckt personal som arbetar.
När du väljer kommunen som utförare av din personliga assistans skrivs ett avtal mellan dig och kommunen. Uppsägningstid för avtalet är tre månader.
Om du vill byta ut den personliga assistenten meddelar du enhetschefen minst en månad innan. Den tiden behövs för att hitta en ersättare och erbjuda annat arbete för den som slutar.
Om ditt beslut löper ut måste du själv eller din gode man ansöka om förlängning.
Om ditt behov av personlig assistans ökar tillfälligt, till exempel vid resor, ansöker du om utökning i beslutet hos kommunens biståndskansli i god tid innan.
Om ditt behov av personlig assistans ökar varaktigt söker du utökning av assistanstimmar hos Försäkringskassan.
Therese Stjerna
Sektionschef
Telefon: 08-535 378 50
E-post: therese.stjerna@huddinge.se
Uppdaterad 8 november 2017
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.