Tillgänglighetsredogörelse huddinge.se
Huddinge kommun står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den.
Här beskrivs:
- hur webbplatsen uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service
- eventuella kända tillgänglighetsproblem
- hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Så gör du om du inte kan använda delar av webbplatsen
Om du behöver innehåll från webbplatsen som inte är tillgängligt för dig är du välkommen att kontakta oss för att få ta del av informationen på annat sätt.
Kontakt: kommunikation@huddinge.se
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi arbetar löpande med att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav kan du skicka in dina synpunkter för att uppmärksamma att åtgärd behöver göras.
Anmäl brist till kommunen
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Är du inte nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du kontakta DIGG för att påpeka det.
Anmäl tillsynsärende (digg.se)
Innehåll som inte är tillgängligt
Webbplatsen huddinge.se är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Här redogörs vilka tillgänglighetsproblem som du kan möta i olika användningssituationer.
Kod
- Knapptexter och uppmärkning av knappar är inte tillräckligt tydliga för att de ska vara enkla att förstå för skärmläsaranvändare.
- Språkkod finns inte angiven för innehållet på andra språk än svenska.
- Wai-aria används inte alltid korrekt, vilket gör att skärmläsande hjälpmedel inte tolkar innehållet på rätt sätt.
- Tydligare alternativtexter för bilder behövs för uppläsande hjälpmedel.
- För formuläret ”Tipsa om nya händelser” saknar sökrutan en visuell etikett.
Det kan skapa svårigheter för vissa användare (framförallt med uppläsande hjälpmedel) att navigera i dessa och förstå innehållet.
Sökförslag
- Sökförslag behöver bättre instruktioner för att kunna användas med skärmläsare.
- Antal sökförslag återkopplas inte till skärmläsare i alla sökrutor.
- Vilket sökförslag som är valt i listan återkopplas inte till skärmläsare för alla sökrutor.
Tabeller
- Caption saknas för en del tabellöverskrifter.
- På visa ställen saknas korrekt kod för kolumn- och radrubriker.
- Information som ser ut tabeller är inte alltid kodat som tabeller.
Det kan skapa problem att förstå och navigera i tabeller med skärmläsare.
Audio och video
- Texter som förklarar ljud- eller videoinnehållet saknas eller behöver förbättras på vissa ställen.
- Syntolkning av video saknas.
- Möjlighet till uppläst textremsa saknas.
Det kan skapa problem att förstå innehållet.
Felmeddelanden i formulär
- Felmeddelandeni formulär förmedlas endast via färg, vilket kan göra det svårt att urskilja var det finns fel.
- I felmeddelanden beskrivs inte vad som gått fel och det presenteras inga lösningsförslag eller krav på särskilda format vid fel.
Det kan vara svårt att förstå vad som gått fel när man fyller i formulär och hur man löser det.
Jämförelsetjänst
- Jämförelsetjänster saknar statusmeddelande om hur många tjänster som jämförs och när de tas bort från jämförelsen.
Det kan vara svårt att förstå och an vända för skärmläsaranvändare.
Tabbordning
- Tabbordningen är och kan upplevas ologisk mellan toppmenyn och huvudmenyn.
- Sidhuvudet har objekt i fel ordning.
Det gör att läsordningen och fokusordningen blir felaktig.
Dokument
Det finns dokument om har följande brister:
- Dokument saknar en titel som beskriver dess ämne eller syfte.
- Innehållsbärande bilder saknar textalternativ som förmedlar samma information som bilden i det aktuella sammanhanget.
- Dokument använder inte taggat format eller använder taggar på ett felaktigt sätt.
- Innehåll kommer inte i en meningsfull ordning.
- Bilder av text används för att förmedla information.
- Det maskinläsbara namnet på en komponent i ifyllningsbara fält är inte samma som den synliga texten för komponenten.
- Vissa kryssrutor i ifyllningsbara fält saknar maskinläsbart namn.
Kommunen har gjort ett stort arbete med att ta fram tillgängliga mallar för dokument. Vi arbetar löpande med att ersätta otillgängliga dokument i de nya mallarna.
Vi arbetar även kontinuerligt för att ersätta otillgängliga blanketter med e-tjänster, eller andra tillgängliga alternativ.
- Fokusframhävningen är otillräcklig och användare kan tappa bort sig i gränssnittet.
- I felmeddelanden beskrivs inte vad som gått fel och det presenteras inga lösningsförslag eller krav på särskilda format vid fel.
- Felmeddelanden förmedlas endast via färg, vilket kan göra det svårt att urskilja var det finns fel.
- Menyer och länksamlingar ej konsekvent placerade och kan vara svåra att urskilja.
- Länkar i löpande text saknar på vissa ställen strukturell skillnad och kan vara svåra att urskilja.
- Tabbordnigen är ologisk och kan göra det svårt att orientera sig för att hitta kontrollen.
- Det finns stora tabeller som kan vara svåra att överblicka för användare med begränsad syn.
Dokument
Det finns dokument om har följande brister:
- Dokument saknar en titel som beskriver dess ämne eller syfte.
- Innehållsbärande bilder saknar textalternativ som förmedlar samma information som bilden i det aktuella sammanhanget.
- Dokument använder inte taggat format eller använder taggar på ett felaktigt sätt.
- Innehåll kommer inte i en meningsfull ordning.
- Bilder av text används för att förmedla information.
- Det maskinläsbara namnet på en komponent i ifyllningsbara fält är inte samma som den synliga texten för komponenten.
- Vissa kryssrutor i ifyllningsbara fält saknar maskinläsbart namn.
Kommunen har gjort ett stort arbete med att ta fram tillgängliga mallar för dokument. Vi arbetar löpande med att ersätta otillgängliga dokument i de nya mallarna.
Vi arbetar även kontinuerligt för att ersätta otillgängliga blanketter med e-tjänster, eller andra tillgängliga alternativ.
- Det förkommer för låga kontraster på text vilket kan göra det svårt att uppfatta text.
- Fokusframhävningen är otillräcklig och användare kan tappa bort sig i gränssnittet.
- Fokusmarkering saknas och användare kan tappa bort sig i gränssnittet.
- Färg enda sättet att förmedla felmeddelande, vilket kan göra det svårt att urskilja var i formuläret det finns fel.
- Länkar i löpande text saknar på vissa ställen strukturell skillnad och kan vara svåra att urskilja.
- Textförklaringar till audio och video är inte tydlig nog för att användare ska kunna förstå vilket innehåll som förmedlas.
- Fokusframhävningen är otillräcklig, vilket gör att det kan vara svårt att veta var på webbplatsen du befinner dig.
- Tabbordnigen är ologisk, vilket kan skapa svårigheter att enkelt navigera i gränssnittet.
- Fokusframhävningen är otillräcklig och användare kan tappa bort sig i gränssnittet.
- Menyer och länksamlingar ej konsekvent placerade, vilket kan göra det svårt att orientera på webbplatsen.
- Tabbordnigen är ologisk och kan försvåra navigationen.
- Det förkommer för låga kontraster på text vilket kan göra det svårt att uppfatta innehållet.
- Enstaka tabellinformation är komplex och omfattande och kan därför vara svår att tolka och förstå.
Oskäligt betungande anpassning
Huddinge kommun åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för nedstående innehåll.
- Manuell textning av Kommunfullmäktiges sammanträden som är en för stor arbetsbörda för att det ska vara möjligt i dagsläget. Vi utreder möjligheter för att förbättra textningsförfarandet.
Hur vi testat webbplatsen
Useit Consulting Sweden AB har gjort en oberoende granskning av huddinge.se
Senaste bedömningen gjordes 2023-01-13.
Uppdaterad 3 april 2023
Tack för att du återkopplar till oss!