Välkommen till Tomtbergaskolan!

Tre barn sitter tätt ihop koncentrerade på en arbetsuppgift.

Tomtbergaskolan byggdes 1923 och hette till en början Centralskolan på grund av sitt centrala läge. Någon gång på 1940-talet ändrades namnet till Tomtbergaskolan. Historiskt kan namnet Tomtberga härledas till år 1433 och namnet Tomtabergh, som var en tingsplats.

Skolans ledningsgrupp består av rektor och en biträdande rektor. Rektor har det övergripande ansvaret, medan biträdande rektor, tillsammans med rektor, har det operativa ansvaret för skolan. Skolan arbetar utifrån de styrdokument, där skolans formella uppdrag formuleras i Skollagen, LGR 22, FN:s barnkonvention och ”Allmänna råd för fritidshem”.

Utifrån dessa övergripande styrdokument har skolorna formulerat en Verksamhetsplan, Plan mot kränkande behandling, Trygghetsplan, Brandplan och Krisplan.

Tomtbergaskolan genomsyras av att alla tar personligt ansvar och visar det genom att vi är hjälpsamma, engagerade och har höga förväntningar på varandra.

Idag går ca 400 elever på skolan i åldrarna 6-13 tillsammans med ca 60 medarbetare. Skolan omfattar grundskoleperioden från förskoleklass till och med årskurs 6. Tomtbergaskolan har genomgått en renovering och utbyggnad som blev färdig hösten 2022. Vi har nu möjlighet att ta emot totalt 840 elever i årskurserna F – 6.

Kontakt Tomtbergaskolan

Besöksadress: