För dig som vill bli verksam i Huddinge
Hör gärna av dig till oss för frågor om vad som krävs för att driva verksamhet inom ramen för lagen om valfrihetssystem.
Organisation: Socialförvaltningen
E-post: saf-kundval@huddinge.se
Huddinge kommun följer kontinuerligt upp och utvärderar verksamheten som ni utförare och leverantörer vi har avtal med bedriver. Det gör kommunen genom verksamhetsuppföljning och tillsyn.
Huddinge kommun gör en första uppföljning av nya utförare inom det första påbörjade avtalsåret. Uppföljningen görs på plats i utförarens lokal. Uppföljningsbesöket syftar till att stämma av att allt fungerar enligt avtal för både kommunen och utföraren.
Huddinge kommun följer upp avtalen med utförare inom kundvalen varje år. Uppföljningen görs i huvudsak genom en webbenkät. Enkäten bygger på att utföraren ska intyga att verksamheten bedrivs utifrån de krav som regleras i avtalet med kommunen. Syftet är inte bara att kontrollera enskilda utförare, utan även att ge kommunen en samlad bild om förutsättningarna inom de olika kundvalen.
Då kommunen får signaler om att en verksamhet har avvikelser (brister i dagligt tal) kan en fördjupad uppföljning inledas. Det sker oftast på plats i utförarens lokaler. Vid de tillfällena intervjuas både verksamhetsansvariga och medarbetare. Uppföljningsbesöken kan vara antingen anmälda i förväg eller oanmälda.
Varje år följer kommunen upp ett kvalitetstema. Det kan exempelvis vara mat och måltider eller bemötande, det vill säga något av vikt för brukarna och som inte direkt behöver vara reglerat i avtalen. Vilka kundval som berörs varierar från år till år. Kvalitetsuppföljningarna är ett stöd till utförare för att öka förståelsen och kunskapen kring aktuella frågor som ett led i arbetet med verksamhetsutveckling.
Om det under uppföljning framkommer avvikelser från avtalet måste utföraren åtgärda dessa (se vidare i respektive kundvals Avtalsvillkor). Enligt avtalen kan kommunen också vidta åtgärder mot utföraren om det finns avvikelser i verksamheterna.
När en avvikelse kommer kommunen till känna registreras den alltid i diariet och blir en offentlig handling.
Om en fördjupad uppföljning har genomförts informeras respektive nämnd. Nämnden informeras då om i fall utföraren har avvikelser och behöver vidta rättelse, samt om utföraren blir pausad från kundvalet.
Vid de fall som en uppföljning visar på avvikelser kan kommunen pausa utföraren från kundvalssystemet. Det betyder att utföraren inte får ta mot nya brukare och inte synas på Huddinge.se bland kommunens övriga utförare. Utföraren är borttagen under tiden som arbetet med rättelse fortgår. Så snart alla avvikelser är åtgärdade återaktualiseras utföraren i kundvalssystemet.
Kommunen kan komma att häva avtal då en utförare enligt processen för att vidta rättelse (se ovan) inte bedöms ha åtgärdat avvikelserna. Beslut om hävning av avtal kan också tas då allvarliga avvikelser som påverkar brukare framkommer. Då kan hävningen komma att genomföras skyndsamt och utan att utföraren får vidta rättelse. Upprepade avvikelser kan också utgöra grund för hävning av avtal.
Hör gärna av dig till oss för frågor om vad som krävs för att driva verksamhet inom ramen för lagen om valfrihetssystem.
Organisation: Socialförvaltningen
E-post: saf-kundval@huddinge.se
Hör gärna av dig till kommunens tillsynsansvariga för frågor om att starta eller driva fristående förskola eller pedagogisk omsorg
Organisation: Barn- och utbildningsförvaltningen
E-post: tillsynsansvarig@huddinge.se
Kommunens ansvar för tillstånd- såväl som tillsynsprocessen regleras av bestämmelser i skollagen (2010:800). Med tillsyn menas en självständig granskning för att kontrollera om verksamheten uppfyller lagar och andra föreskrifter.
Skollagen 2010:800 (riksdagen.se)
Verksamheter som bedriver pedagogisk omsorg kallas till fysiskt regelbunden tillsyn var fjärde år. Vid tillsynen granskas bland annat lokalen för verksamheten, rutiner för barnsäkerhet, grundläggande kvalitetskrav för verksamheten och den pedagogiska verksamheten.
Utöver inspektionen av verksamheten på plats granskas verksamheten årligen genom att verksamheten lämnar in en skriftlig kvalitetsdeklaration med grundläggande uppgifter som tillsynsmyndigheten behöver för fortlöpande kontroll.
Hör gärna av dig till kommunens tillsynsansvariga för frågor om att starta eller driva fristående förskola eller pedagogisk omsorg
Organisation: Barn- och utbildningsförvaltningen
E-post: tillsynsansvarig@huddinge.se
Kommunens ansvar för tillstånd- såväl som tillsynsprocessen regleras av bestämmelser i skollagen (2010:800). Med tillsyn menas en självständig granskning för att kontrollera om verksamheten uppfyller lagar och andra föreskrifter.
Skollagen 2010:800 (riksdagen.se)
Föreskrifter för förskola och pedagogisk omsorg - HKF 6310
Fristående förskolor i Huddinge kommun granskas årligen via regelbunden tillsyn. Den regelbundna tillsynen sker såväl genom att verksamheten lämnar in en skriftlig kvalitetsdeklaration med grundläggande uppgifter som tillsynsmyndigheten behöver för fortlöpande kontroll samt ett tillsynsbesök med riktat fokus. De riktade tillsynsbesöken har fyra olika fokusområden som granskas vart och ett årligen. Sammantaget ger dessa fokusområden på en fyraårsperiod kommunen en allsidig bild av alla områden tillsynsmyndigheten är skyldiga att granska.
Fokusområden för regelbunden tillsyn:
Hör gärna av dig till kommunens tillsynsansvariga för frågor om att starta eller driva fristående förskola eller pedagogisk omsorg
Organisation: Barn- och utbildningsförvaltningen
E-post: tillsynsansvarig@huddinge.se
Kommunen har rätt till insyn i fristående grundskolors verksamhet med syfte att tillgodose allmänhetens behov av information samt att fullgöra sina skyldigheter enligt skolagen.
10 kap. 41§ i skollagen (SFS 2010:800). Riksdagen.se.
Insynsrätten berör följande områden:
Insyn i Huddinge kommun utövas främst genom kommunikation och samverkan med fristående aktörer.
Fristående grundskolor i kommunen erbjuds som en del i insynsarbetet att ett årligt frivilligt insynsbesök där verksamhetscontroller med insynsansvar besöker skolan och för samtal med rektor och/eller huvudman.
Förvaltningen bjuder även in de fristående grundskolorna till dialogmöten med kommunen fyra gånger per år.
Hör gärna av dig till kommunens tillsynsansvariga för frågor om att starta eller driva fristående förskola eller pedagogisk omsorg
Organisation: Barn- och utbildningsförvaltningen
E-post: tillsynsansvarig@huddinge.se
Huddinge kommun gör en första uppföljning av nya utförare inom det första påbörjade avtalsåret. Uppföljningen görs på plats i utförarens lokal. Uppföljningsbesöket syftar till att stämma av att allt fungerar enligt avtal för både kommunen och utföraren.
Huddinge kommun följer upp avtalen med utförare inom kundvalen varje år. Uppföljningen görs i huvudsak genom en webbenkät. Enkäten bygger på att utföraren ska intyga att verksamheten bedrivs utifrån de krav som regleras i avtalet med kommunen. Syftet är inte bara att kontrollera enskilda utförare, utan även att ge kommunen en samlad bild om förutsättningarna inom de olika kundvalen.
Då kommunen får signaler om att en verksamhet har avvikelser (brister i dagligt tal) kan en fördjupad uppföljning inledas. Det sker oftast på plats i utförarens lokaler. Vid de tillfällena intervjuas både verksamhetsansvariga och medarbetare. Uppföljningsbesöken kan vara antingen anmälda i förväg eller oanmälda.
Varje år följer kommunen upp ett kvalitetstema. Det kan exempelvis vara mat och måltider eller bemötande, det vill säga något av vikt för brukarna och som inte direkt behöver vara reglerat i avtalen. Vilka kundval som berörs varierar från år till år. Kvalitetsuppföljningarna är ett stöd till utförare för att öka förståelsen och kunskapen kring aktuella frågor som ett led i arbetet med verksamhetsutveckling.
Om det under uppföljning framkommer avvikelser från avtalet måste utföraren åtgärda dessa (se vidare i respektive kundvals Avtalsvillkor). Enligt avtalen kan kommunen också vidta åtgärder mot utföraren om det finns avvikelser i verksamheterna.
När en avvikelse kommer kommunen till känna registreras den alltid i diariet och blir en offentlig handling.
Om en fördjupad uppföljning har genomförts informeras respektive nämnd. Nämnden informeras då om i fall utföraren har avvikelser och behöver vidta rättelse, samt om utföraren blir pausad från kundvalet.
Vid de fall som en uppföljning visar på avvikelser kan kommunen pausa utföraren från kundvalssystemet. Det betyder att utföraren inte får ta mot nya brukare och inte synas på Huddinge.se bland kommunens övriga utförare. Utföraren är borttagen under tiden som arbetet med rättelse fortgår. Så snart alla avvikelser är åtgärdade återaktualiseras utföraren i kundvalssystemet.
Kommunen kan komma att häva avtal då en utförare enligt processen för att vidta rättelse (se ovan) inte bedöms ha åtgärdat avvikelserna. Beslut om hävning av avtal kan också tas då allvarliga avvikelser som påverkar brukare framkommer. Då kan hävningen komma att genomföras skyndsamt och utan att utföraren får vidta rättelse. Upprepade avvikelser kan också utgöra grund för hävning av avtal.
Hör gärna av dig till oss för frågor om vad som krävs för att driva verksamhet inom ramen för lagen om valfrihetssystem.
Organisation: Socialförvaltningen
E-post: saf-kundval@huddinge.se
Hör gärna av dig till kommunens upphandlingsansvariga för frågor om hur ansökningen om att bli utförare inom ramen för lagen om valfrihetssystem går till.
Organisation: Kommunstyrelsens förvaltning
E-post: upphandling@huddinge.se
Uppdaterad 26 maj 2021
Tack för att du återkopplar till oss!
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.