Uppföljning av nya utförare
Huddinge kommun gör en första uppföljning av nya utförare inom det första påbörjade avtalsåret. Uppföljningen görs på plats i utförarens lokal. Uppföljningsbesöket syftar till att stämma av att allt fungerar enligt avtal för både kommunen och utföraren.
Årlig avtalsuppföljning
Huddinge kommun följer upp avtalen med utförare inom kundvalen varje år. Uppföljningen görs i huvudsak genom en webbenkät. Enkäten bygger på att utföraren ska intyga att verksamheten bedrivs utifrån de krav som regleras i avtalet med kommunen.
Syftet är inte bara att kontrollera enskilda utförare, utan även att ge kommunen en samlad bild om förutsättningarna inom de olika kundvalen.
Fördjupad uppföljning
Då kommunen får signaler om att en verksamhet har avvikelser (brister i dagligt tal) kan en fördjupad uppföljning inledas. Det sker oftast på plats i utförarens lokaler. Vid de tillfällena intervjuas både verksamhetsansvariga och medarbetare.
Uppföljningsbesöken kan vara antingen anmälda i förväg eller oanmälda.
Kvalitetsuppföljning
Varje år följer kommunen upp ett kvalitetstema. Det kan exempelvis vara mat och måltider eller bemötande, det vill säga något av vikt för brukarna och som inte direkt behöver vara reglerat i avtalen. Vilka kundval som berörs varierar från år till år.
Kvalitetsuppföljningarna är ett stöd till utförare för att öka förståelsen och kunskapen kring aktuella frågor som ett led i arbetet med verksamhetsutveckling.
Om det finns avvikelser
Om det under uppföljning framkommer avvikelser från avtalet måste utföraren åtgärda dessa (se vidare i respektive kundvals Avtalsvillkor).
Enligt avtalen kan kommunen också vidta åtgärder mot utföraren om det finns avvikelser i verksamheterna.
Kommunens process för utförare att vidta rättelse
- Kommunen tar fram en lista på vilka rättelser som måste vidtas.
- Kommunen och utföraren går sedan tillsammans igenom dem.
- Utföraren har efter det 14 dagar på sig att vidta de rättelser som går att göra med en gång och att presentera en konkret planering för långsiktiga rättelser.
- Kommunen gör därefter en ny bedömning om avvikelser kvarstår och om planeringen är tillräcklig.
- Om avvikelser kvarstår kan utföraren i undantagsfall få ytterligare fem arbetsdagar på sig att vidta ytterligare rättelse.
- Processen avslutas med att kommunen bedömer att vidtagna rättelser är tillräckliga och att den långsiktiga planeringen är tillräcklig. Skulle kommunen bedöma att utföraren inte vidtagit tillräckliga rättelser ska samarbetet mellan kommunen och utföraren avslutas. Det kan ske genom att kommunen häver eller säger upp avtalet.
Åtgärder som kommunen kan vidta
När en avvikelse kommer kommunen till känna registreras den alltid i diariet och blir en offentlig handling.
Om en fördjupad uppföljning har genomförts informeras respektive nämnd. Nämnden informeras då om i fall utföraren har avvikelser och behöver vidta rättelse, samt om utföraren blir pausad från kundvalet.
Vid de fall som en uppföljning visar på avvikelser kan kommunen pausa utföraren från kundvalssystemet. Det betyder att utföraren inte får ta mot nya brukare och inte synas på Huddinge.se bland kommunens övriga utförare. Utföraren är borttagen under tiden som arbetet med rättelse fortgår. Så snart alla avvikelser är åtgärdade återaktualiseras utföraren i kundvalssystemet.
Kommunen kan komma att häva avtal då en utförare enligt processen för att vidta rättelse (se ovan) inte bedöms ha åtgärdat avvikelserna. Beslut om hävning av avtal kan också tas då allvarliga avvikelser som påverkar brukare framkommer. Då kan hävningen komma att genomföras skyndsamt och utan att utföraren får vidta rättelse.
Upprepade avvikelser kan också utgöra grund för hävning av avtal.
För dig som vill bli verksam i Huddinge
Hör gärna av dig till oss för frågor om vad som krävs för att driva verksamhet inom ramen för lagen om valfrihetssystem.
Hör gärna av dig till kommunens upphandlingsansvariga för frågor om hur ansökningen om att bli utförare inom ramen för lagen om valfrihetssystem går till.