Widerströmska samverkar med högskola och näringsliv

Vi samverkar på olika sätt med högskolorna på Campus Flemingsberg.

Som elev på Widerströmska får du ta del av samverkan med Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), Södertörns högskola (SH), Röda Korsets Högskola (RKH) och Karolinska Institutet (KI). Samarbeten kan gälla både lokaler och undervisning, och de utvecklas kontinuerligt.

Vad samverkar vi kring?

Frågor och områden vi samverkar kring är till exempel:

• utveckling av digitalt lärande
  • pedagogisk utveckling
  • deltagande vid seminarier
  • handledning av studenter
  • kompetensutveckling
  • gemensam fortbildning
  • gemensamma samlingssalar och laboratoriesalar
  • projektarbeten samt motivering av elever att studera vidare.

Widerströmska gymnasiet samverkar också med Ung företagsamhet, Unga Innovatörer och Vinnova, som är en innovationsmyndighet.

Utveckling mot unga i innovativa projekt

Verksamheterna driver utveckling mot unga i innovativa projekt, vilket går i led med Widerströmska gymnasiets ledord Seriositet, Nyfikenhet och Engagemang.

Gemensamma projekt drivs runt riktiga samhällsfrågor, bland annat i Flemingsberg.

För oss på Widerströmska är det viktigt att koppla teoretiska moment med praktiska, gärna i projekt som knyter an till samhällsutveckling. På så sätt kan vi verkligen ge er möjlighet att påverka.

I dessa projekt får du öva på förmågor som samarbetsförmåga, analysera ditt ledarskap och att vara källkritisk. Dessa future skills är viktiga i ditt kommande arbetsliv.

Uppdaterad 12 april 2024