Våra lokaler

Widerströmska gymnasiet är placerad i NEO-huset i Flemingsberg. Forskningshuset NEO invigdes i maj 2018 och skolan har därför toppmoderna lokaler.

Skolans ljusa lokaler är öppna för att ge eleverna en så inspirerande och kreativ studiemiljö som möjligt.  Utöver traditionella klassrum finns välrustade labbsalar, en spännande demokratisal och grupprum. På plan 5 finns en tyst zon med studieplatser och här sitter även en del av elevhälsan: skolsköterska, kurator och studie- och yrkesvägledare.

Vi har även en allmän och trevlig samlingsplats i Arenan - vår multisal som används vid större samlingar som föreläsningar, bokseminarier, föräldramöten och informationskvällar.

Elever sitter i Arenan. En kille tittar direkt in i kamerna.

Arenan är skolans hjärta

Arenan är verkligen själva hjärtat i skolan. Här hittar du expeditionen, skolledningen, caféet, studieplatser och sittgrupper. I vårt mysiga café kan du köpa din lunch, eller en fika och det finns sittplatser som räcker för flera. Cafét  är öppet måndag till fredag

Arenan betyder mycket för skolandan på Widerströmska gymnasiet för här möts elever från alla program och årskurser och det finns möjlighet att låna spel och boka tid i pingisrummet.

Bibliotek

Skolan har ett litet men välfyllt bibliotek med skönlitteratur. Vi har även tillgång till Södertörns högskolas bibliotek som finns cirka fem minuters gångavstånd från skolan. Där kan eleverna ta del av teoretisk litteratur, tidningar och tidskrifter.

Lärarkontakt och säkerhet

Lärarrummen är placerade i varsin ända av skolan så att lärarna kan röra sig bland eleverna så mycket som möjligt. Endast elever och personal har tillgång till skolan då det behövs en passerbricka för att komma in, vilket ökar säkerheten och tryggheten.

Elevernas skåp är digitala och kopplad till sin passerbricka.

Flexibla klassrum

Klassrum på Widerströmska gymnasiet är flexibla och går att variera då en del rum har blockväggar. Alla salar har enskilda bord med hjul för att enkelt kunna möblera om. De moderna klassrummen har mycket ljusinsläpp och är försedda med målade whiteboard-väggar. Klassrummen har sparsmakad möblering för att ge eleverna en lugn miljö.

Utöver vanliga klassrum har skolan ett metodrum som vård- och omsorgsprogrammet använder. Sjukhussängarna i metodrummet är hämtade från Karolinska Universitetssjukhuset. För Naturprogrammet finns en fullt utrustad kemisal som är en kopia av den Karolinska Institutet och KTH använder.

Glada elver står i ett klassrum och klappar händerna.

Skollunch och matsal

Våra elever äter lunch på närliggande restauranger knutna till ett matkort via Edenred. Eleverna har cirka 13 restauranger att välja mellan och kan variera sin kost och välja näringsrika alternativ varje dag.

Idrott

Samtliga elever har idrottslektion i trevliga Fleminghallen.

Uppdaterad 19 april 2024