Förskolan Stenbocken

Om oss

Förskolan Stenbocken är en kommunal förskola med fyra avdelningar, som ingår i Mörtviks förskoleområde.

Stenbocken ligger centralt i Skogås nära till kommunikationer som pendeltåg och buss. Förskolan ligger inbäddad mellan radhus och höghus och har en stor och utmanande gård. Vi har nära till bibliotek, lekparker, skogspartier och vattendrag.

Vi har två avdelningar för yngre barn (1-3 år) och två för äldre barn (3-4 år). En av avdelningarna är uteavdelning. Lokalerna är stora och fina, vi har en härlig lekhall där vi kan ha rörelse, storsamlingar och andra gemensamma aktiviteter. Sen finns även möjlighet till olika aktiviteter i vårt våtrum. Vi strävar efter att ha en förskollärare på varje avdelning som har ansvar för att planera, dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten, ett arbete som hela arbetslaget är engagerat i.

I köket finns vår kock som lagar mat och bakar bröd och har god kunskap om specialkost. Många av de varor vi köper in är ekologiska och vi serverar frukt och grönsaker varje dag. Vi strävar efter att maten vi serverar ska vara näringsrik balanserad och lagad från grunden. Vi har en lokalvårdare som städar förskolan varje dag.

På förskolan Stenbocken är det är viktigt att vara med i tiden, att våga vara föränderlig och lyhörda för barnen och gruppens framtida behov. Att vi blickar framåt och hittar nya utmaningar gör att vår förskolas kvalitet utvecklas kontinuerligt. Vi vill väcka barnens nyfikenhet och kreativitet och pedagogernas roll är att utmana barnen. Den pedagogiska verksamheten är utformad så att varje barn ska känna – Jag kan! Jag vill! Jag vågar!

För oss är det viktigt med delaktighet för både barn och föräldrar, vi lägger stor vikt vid introduktionen för att få bästa möjliga start för både er och ert barn i förskolans värld. Förskolan har en egen kokerska som lagar varierande och näringsrik mat varje dag.

Mörtviks förskoleområde

Vårt förskoleområde består av fem förskolor. Det är en styrka att vi är en stor enhet där vi kan dra nytta av varandras erfarenheter och kompetenser. Tillsammans har vi gemensamma möten, satsar på utbildningar och har fyra studiedagar per år. Vi har arbetsplatsträff en gång i månaden, då vi om det är möjligt stänger förskolan klockan 16.45 så att all personal kan vara med. Våra fem förskolor samarbetar under semesterperioderna vid sommar och jul. Tillsammans ser vi till att skapa en bra arbetsmiljö, kvalitetssäkra verksamheten och sätta barnets lärande i fokus.

Öppettider

Vi anpassar våra öppettider utifrån barnens vistelsetid, inom tidsintervallet 06.30–18.00.

Dokument


Så här arbetar vi

För oss är trivseln viktig och vi arbetar för att barnen ska ha roligt och känna sig trygga hos oss. Vi vill väcka barnets nyfikenhet och kreativitet genom olika organiserade aktiviteter som skogsutflykter, organiserad rörelse, skapande verksamhet, tema och projektarbeten och även i barnens fria lek. Leken är ett livslångt lärande som utvecklar barnets sociala kompetens. Den stimulerar fantasin, språket och förmågan att samarbeta och lösa konflikter.

Språkstimulans och språkträning har en självklar plats i vår verksamhet. I lek, aktiviteter och samtal får barnen på ett naturligt sätt ett rikt ordförråd och ett nyanserat språk. Vi använder medvetet matematik i vår dagliga verksamhet. Matematik kan handla om så mycket, allt från antal till former.

För att stimulera barnets kreativitet och lust erbjuder vi dem olika material. Det viktiga är att barnen får pröva, känna och utforska olika material och dess egenskaper i sin egen takt. De material vi använder oss av kan till exempel vara lera, färger, trä, vatten och det som naturen har att erbjuda.

Hos oss värnar vi om att föra våra traditioner vidare. Tillsammans med barn och föräldrar uppmärksammar vi bland annat lucia, jul, påsk och midsommar på olika sätt.

De styrdokument som vi arbetar efter är bland annat Läroplan för förskola, kommunens mål och budget, arbetsplan, likabehandlingsplan och hygienpolicy. För att hålla pedagogerna uppdaterade på ny forskning kring barns utveckling och lärande, kompetensinventerar och kompetensutvecklar vi kontinuerligt.


Föräldrasamverkan

För att ni som föräldrar ska känna trygghet att lämna ert barn på vår förskola, tror vi på delaktighet och kommunikation. Vi har tydliga dokument för introduktionen. Det är viktigt för oss att den första kontakten med förskolan blir så bra som möjligt, för både föräldrar och barn. Under introduktionen är ni föräldrar med på förskolan under hela dagar, så ni får en bra inblick i vår verksamhet och vi kan ge svar på alla era frågor.

Vi synliggör vår verksamhet genom portfolioarbete och dokumentation på avdelningen i form av bilder och text. Vi har även månadsbrev, där ni får information om vad som har hänt och kommer att hända på förskolan under den närmsta tiden. Vi har föräldramöten, drop-in fika och utvecklingssamtal. I utvecklingssamtalen får vi chans att gemensamt prata om ert barn och vad vi tillsammans kan göra för att utmana och stärka just ditt barn. Ni föräldrar kan också vara med och påverka genom vår årliga föräldraenkät och i dialog med pedagogerna.


Kontakta oss

Telefon

Ledning

 

Besöksadress

Hitta hit

Besök oss


Uppdaterad 18 januari 2018

Var informationen till din hjälp?