Värdighetsgaranti för äldreomsorgen
Värdighetsgarantin beskriver vad du som invånare kan förvänta sig av äldreomsorgens bemötande, service och tjänster.
Värdighetsgarantin består av
- äldreomsorgens värdegrund
- kvalitetsdeklarationer
- information om personalens tystnadsplikt
- information om hur du lämnar synpunkter och klagomål
- din rätt att få information i anpassat format.
Värdighetsgarantin gäller för alla som bedriver äldreomsorg på uppdrag av Huddinge kommun. Det gäller oavsett om det är i kommunal eller extern regi.
Enligt socialtjänstlagen ska äldreomsorgen inriktas på att äldre personer får leva ett värdigt liv och att de får känna välbefinnande (5 kap. 4§ socialtjänstlagen 2001:543).
Värdighetsgarantins olika delar
Här kan du läsa mer om de olika delar som ingår i värdegrunden.
Äldreomsorgens värdegrund
Personalens tystnadsplikt
Kvalitetsdeklarationer
Så lämnar du synpunkter och klagomål
Din rätt till information på annat språk eller i annan form
Uppdaterad 18 januari 2023