Film och videoproduktioner
Film är ett effektivt sätt att ge ett budskap personlighet och liv. Här läser du om allt du behöver tänka på om du ska göra eller beställa en film.
Producera film eller videoproduktion
Innan du skapar eller beställer en video är det bra att stanna upp och tänka igenom några saker.
- Vilken är målgruppen?
- Vad vill du berätta?
- Vad vill du att mottagaren ska känna eller göra med informationen?
- Hur ska filmen nå mottagaren? I vilka kanaler ska filmen visas?
Film på sociala medier
När vi publicerar videor i sociala medier ska vi göra så gott det går utifrån de förutsättningar som erbjuds i kanalen.
På till exempel Instagram och TikTok är det inte möjligt att ladda upp en textfil, då måste texten istället läggas (brännas) in i filmen.
Undertexter och direktsändningar
Enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service ska alla kommunens videor undertextas innan de publiceras, oavsett kanal. Direktsändningar ska undertextas senast 14 dagar från sändningstillfället. I annat fall ska de avpubliceras.
Om du ska publicera film på webb eller sociala medier måste dessa lagkrav följas:
- Alla som är identifierbara i bild måste ha gett samtycke till publicering.
- All film ska ha undertexter, antingen som separat fil eller inbrända texter.
Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (digg.se)
Samtycke till bild- och filmpublicering
Tillämpa grafiska profilen
Nedan finns instruktioner för hur vår grafiska profil ska tillämpas i filmproduktioner.
Uppdaterad 19 december 2024