Sociala medier

Här informerar vi om hur Huddinge kommuns grafiska profil ska användas på sociala medier.

Att starta ett nytt konto

Om din verksamhet vill starta ett nytt konto i sociala medier krävs beslut av ansvarig chef. Ta kontakt med kommunens kommunikationssektion innan ett nytt konto skapas för att kunna diskutera lämpligheten.

Varje konto ska ha

  • Ett tydligt syfte kopplat till verksamhetens uppdrag
  • Mätbara mål och identifierade målgrupper
  • En utsedd ansvarig för kontot som ansvarar för planering, publicering, uppföljning, daglig bevakning och moderering.

Detta gäller även för de redan startade konton som respektive verksamhet ansvarar för. Den person som är ansvarig för ett konto i sociala medier ska se till att kontot kan hanteras även när hen är frånvarande.

Information i profil

I beskrivningen av kontot ska framgå:

  • Vilken verksamhet som står bakom kontot, att verksamheten ingår i Huddinge kommun och vilken nämnd som är personuppgiftsansvarig.
  • Vilka villkor som gäller för att delta på kommunens sociala medier, till exempel att ett inlägg kan bli allmän handling.
  • Kontaktuppgifter till den verksamhet som står bakom kontot eller länk till verksamhetens webbplats.
  • Länk till huddinge.se med information om Huddinge kommuns behandling av personuppgifter.

Profilbild

När kommunens verksamheter kommunicerar i sociala medier ska det vara tydligt att Huddinge kommun är avsändare.

I profilbilden för vår verksamheters konton på sociala medier ska vårdkasen finnas med som tydlig avsändare. Du kan själv välja vilken bakgrundsbild du vill använda.

Huddinges profilbilder för sociala medier (zip) 

Vit vårdkase på rosa bakgrund.
Vit vårdkase på turkos bakgrund.
Vit vårdkase på grön bakgrund
Vit vårdkase på orange bakgrund.
Vit vårdkase på röd bakgrund.
 

Tillgänglighet på sociala medier

Kommunens innehåll på sociala medier ska vara tillgängligt för alla. Därför ska innehåll som publiceras i våra sociala medier vara tillgänglighetsanpassat, så långt som det är möjligt på respektive plattform.

Med tillgänglighetsanpassning menas till exempel undertexter och verbalisering i film, bildbeskrivningar/alt-texter och ett enkelt och tydligt språk.

Tillgänglighet på sociala medier (digg.se)

Allmänna handlingar

Information, kommentarer och synpunkter som lämnas i Huddinge kommuns kanaler i sociala medier betraktas som allmänna handlingar och kan därför komma att diarieföras. Respektive verksamhet ansvarar för att inlägg, frågor och kommentarer på sociala medier hanteras enligt gällande bestämmelser och rutiner för allmänna handlingar.

För att alla ska känna till detta är det därför viktigt att det står tydligt skrivet i respektive kanalprofil, eller att en länk finns till mer information.

Läs vidare under regler på Sociala medier

Har du frågor eller hittar du inte det du letar efter? Kontakta Huddinge kommuns kommunikatörer.

Uppdaterad 9 januari 2025