Digital post från Huddinge kommun
Under 2025 börjar Huddinge kommun skicka post digitalt till dig som har en digital brevlåda.
Få din faktura digitalt med start i maj
I maj 2025 börjar Huddinge kommun skicka fakturor till din digitala brevlåda – Billo, Kivra, eller Min Myndighetspost. Det gör att du får dina fakturor snabbare, säkrare och miljövänligare.
Så här går det till för dig som privatperson
- Har du en digital brevlåda?
Då kommer du automatiskt få dina fakturor från kommunen skickade dit. Om din digitala brevlåda erbjuder betalningsbara fakturor (Billo och Kivra) kommer du kunna betala din faktura från Huddinge kommun direkt i din digitala brevlåda. - Har du e-faktura?
Har du e-faktura för fakturor från Huddinge kommun kommer den faktureringsvägen att fortsätta gälla. Du får alltså inte fakturorna till din digitala brevlåda. - Har du autogiro?
Har du autogiro för fakturor från Huddinge kommun kommer den faktureringsvägen att fortsätta gälla. Du får fakturaunderlaget på det som dras via autogiro till din digitala brevlåda. - Får du faktura via papperspost?
Om du ännu inte har en digital brevlåda får du ett vanligt fysiskt brev precis som idag.
Om du av någon anledning väljer bort Huddinge kommun som avsändare i inställningarna för din digitala brevlåda kommer du i fortsättningen att få hem fysiska brev.
Så här går det till för föreningar och företag
- Om föreningen idag får pappersfakturor och inte har någon digital brevlåda, kommer fakturorna fortsatt att skickas på papper.
- Aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag och ekonomiska föreningar kan skaffa en digital brevlåda från Fortnox, Kivra eller Min myndighetspost.
- Enskilda näringsidkare kan skaffa en digital brevlåda som privatperson och välja mellan Billo, Kivra eller Min myndighetspost.
Huddinge kommun erbjuder att skicka fakturor till digitala brevlådor, men det är föreningens eller företagets ansvar att skaffa och administrera den digitala brevlådan.
Vad är digital post?
Digital post kallas det när du får viktiga dokument och meddelanden från myndigheter och företag till en säker digital brevlåda. Exempel på digitala brevlådor är:
- Billo
- Kivra
- Min Myndighetspost
Digital post skickas på ett säkert sätt och du måste logga in med din e-legitimation för att få tillgång till din digitala brevlåda. Det gör att ingen obehörig kan öppna och läsa din post. Det kostar inget att ha en digital brevlåda.
Fördelar med digital post
- Snabbare leverans: Du får dina brev och fakturor direkt när de skickas, utan fördröjning.
- Säkrare hantering: Digital post minskar risken för att viktiga dokument försvinner eller hamnar i fel händer.
- Miljövänligt: Genom att minska användningen av papper och transporter bidrar vi till en bättre miljö.
Du bestämmer hur du vill ha din post
Att ha en digital brevlåda är frivilligt. Om du inte har en digital brevlåda kommer du även i fortsättningen få din post från Huddinge kommun på papper med vanlig post.
Oavsett om du får papperspost eller digital post är du skyldig att öppna och läsa den myndighetspost som skickas till dig.
Skaffa en digital brevlåda
För att kunna ta emot digital post behöver du skaffa en digital brevlåda med hjälp av din e-legitimation. Hos Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) kan du läsa mer om digital post och hur du skaffar en digital brevlåda.
Uppdaterad 28 april 2025