Inköp och upphandling

Upphandlingsprocess, pågående upphandlingar, fakturering och att bli leverantör. Det kan vara mycket att hålla reda på. Nedan har vi listat några områden som kan vara viktiga för dig som företagare att hålla koll på.

Bli utförare, eller leverantör

Information för dig som är, eller vill bli, utförare eller leverantör inom fristående förskola, pedagogisk omsorg och grundskola, familjerådgivning, funktionshinder och äldreomsorg hittar du på huddinge.se/utforare.

Utförare och leverantörswebb

Lämna anbud och bli leverantör

En upphandling kan gå till på olika sätt beroende på vad som ska upphandlas. All upphandling börjar dock med att Huddinge kommuns verksamheter har behov av en vara eller tjänst. 

Fler tärningar ligger på rad mot en rosa bakgrund.

För att bli leverantör kan du:

  • Teckna ett ramavtal genom att lämna ett anbud och vinna upphandlingen.
  • Delta i en direktupphandling. Direktupphandlingar görs när kostnaden för en vara eller tjänst är lägre än 700 000 kronor.

Planerade och pågående upphandlingar

Annonserade upphandlingar - lämna anbud

Det är först när en upphandling är annonserad som det går att lämna anbud. Vill du som företagare delta i någon av Huddinge kommuns pågående upphandlingar? Du hittar alla annonserade upphandlingar hos E-avrop.

Annonserade upphandlingar (e-avrop.se)

Huddinge kommuns upphandlingsplan

Alla upphandling som är planerade att ske under verksamhetsåret 2023-2024 hittar du i vår upphandlingsplan. Upphandlingsplanen kan komma att uppdateras och revideras under året, till följd av omprioriteringar. Se den därför som preliminär.

Du hittar alla planerade upphandlingar på huddinge.se.

Upphandlingsplan (huddinge.se)

Hur fungerar offentlig upphandling?

Vad är egentligen offentlig upphandling och hur går det till? Hos Upphandlingsmyndigheten kan läsa mer om hur offentlig upphandling går till och vad lagen om offentlig upphandling (LOU) innebär.

Om offentlig upphandling (upphandlingsmyndigheten.se)

Gör dig synlig och sökbar vid direktupphandling

Huddinge kommun har tagit fram en tjänst för att underlätta för dig som är intresserad av att ta del av direktupphandlingsförfrågningar.

För att bli synlig och sökbar i registret registrerar du ditt företag och verksamhetsområde, och kommunens anställda kan på så sätt få träff på ditt företag när det görs direktupphandlingar.

Du kan när som helst ändra uppgifter eller ta bort dig från registret.

Registrera ditt företag i direktupphandlingsregistret (huddinge.se)

Fakturera kommunen

Huddinge kommun tar enbart emot elektroniska fakturor. Observera att en faktura i PDF-format som skickas med e-post inte räknas som en e-faktura.

Du kan skicka din elektroniska faktura till Huddinge kommun på tre olika sätt:

  • PEPPOL-format
    Skickas via PEPPOL-nätverket till adressen: 0007: 2120000068
  • SVE-fakturaformat (via InExchange)
    Skickas till GLNnr 7362120000067 via se
  • Fakturaportal (Visma Commerce)
    Kostnadsfri tjänst som kan användas för varje enskild faktura. Först behöver du göra en intresseanmälanatt bli registrerad kund hos Visma Commerce. 

Mer om fakturering till kommunen (huddinge.se)

Uppdaterad 14 augusti 2023