Skicka faktura till kommunen

Huddinge kommun tar enbart emot elektroniska fakturor, till följd av ny lag (SFS 2018:1277). Observera att en faktura i PDF-format som skickas med e-post inte räknas som en e-faktura.

Referens på fakturan

Fakturor som skickas till kommunen måste innehålla någon av de två referenserna nedan för att komma fram till rätt mottagare i kommunen:

  1. Ordernummer skapat i kommunens inköpssystem. Det består av HK följt av nio siffror, exempelvis HK123456789. Anges i fältet för ordernummer.
  2. Fakturareferens (Ansvarskod) som lämnas av beställaren vid beställningen. Den består av sex siffror som placeras i fältet för referens 1.

Om du saknar ordernummer eller referens ska du kontakta den person som gjort beställningen. 

Våra fakturaformat

Du kan skicka din elektroniska faktura till Huddinge kommun på tre olika sätt. Kan du inte idag skicka elektroniska fakturor, välj alternativ 3 som är en kostnadsfri fakturaportal.

  1. PEPPOL-format
    Skickas via PEPPOL-nätverket till adressen: 0007: 2120000068
  2. SVE-fakturaformat (via InExchange)
    Skickas till GLNnr 7362120000067 via InExchange  
  3. Fakturaportal (Visma Commerce)
    Gratis tjänst hos Visma Commerce som kan användas för att skapa elektronisk faktura. Gör en intresseanmälan för att bli registrerad. 

Markera fakturan med rätt referenstagg

Markera fakturan med rätt referenstagg för att den ska komma rätt när den skickas till Huddinge kommun.

Information om referenstaggar för E-faktura

Fakturaadress

Tänk på att för fakturor som är sekretessbelagda ska du använda den fakturaadress som du och beställaren har kommit överens om.

Huddinge kommun
Box 1004
141 21 HUDDINGE

Organisationsnummer: 212000-0068

Var noggrann med att fylla i alla uppgifter på fakturan

Fakturor som saknar uppgifter skickas tillbaka för komplettering. Vår betalningspolicy är 30 dagar efter mottagen faktura, om inget annat avtalats med leverantören. När fakturor skickas tillbaka för komplettering ska förfallodatum ändras.

Huddinge kommuns fakturerings- och betalningsvillkor

Förenklad manual för registrering i fakturaportalen

Registrera dig i fakturaportalen

Fyll i formuläret för att göra en intresseanmälan. Efter tre helgfria arbetsdagar skickas e-post med en länk till ett registreringsformulär där du får ange ytterligare uppgifter om ditt företag.

Obligatoriska fält är markerade med en asterisk (*).

Uppdaterad 26 mars 2024

Var informationen till din hjälp?