För dig som är verksam i Huddinge
Hör gärna av dig till oss om det finns frågor om hur uppdraget ska utföras.
Organisation: Socialförvaltningen
E-post: saf-kundval@huddinge.se
Här hittar du som är utförare av ledsagar- och avlösarservice enligt LSS och ledsagning och avlösning enligt SoL för personer under 18 år i Huddinge kommun information om bland annat ersättning och avvikelserapportering.
I upphandlingsdokumenten kan du läsa om de krav och villkor som gäller vid avtal med Huddinge kommun.
Upphandlingsdokument på e-avrop
Huddinge kommuns portaltjänst för externa utförare
Instruktion för portal är under omarbetning. Har du frågor? Kontakta sof.sjalvserviceportalen@huddinge.se.
Här kan du som extern utförare av insatser hemtjänst, boendestöd, daglig verksamhet och korttidsvistelse ansöka om behörighet till verksamhetssystem för utförarpersonal.
Ansök om behörighet till socialförvalningens verksamhetssystem
Ersättningarna avser att täcka utförarnas samtliga kostnader så som löner, administration och övriga driftkostnader.
För insatserna ledsagar- och avlösarservice enligt LSS erhåller utföraren ersättning för utförda timmar per brukare.
För personlig assistans enligt LSS erhåller utföraren ersättningen i enlighet med Försäkringskassans regelverk för personlig assistans.
Insats | Kommunens utförare | Privata utförare |
Ledsagarservice enligt LSS | 301 kr/dag | 313 kr/dag |
Avlösarservice enligt LSS |
301 kr/dag | 313 kr/dag |
Avlösning SoL upp till 18 år | 301 kr | 313 kr |
Ledsagning SoL upp till 18 år | 301 kr | 313 kr |
Ersättning utgår enligt Försäkringskassans regelverk.
Ersättning för individer över 18 år finns under Utförare av Hemtjänst. Hemtjänst, ledsagning och avlösning SoL
Utföraren ska alltid meddela kommunen vid förändringar som anmälts till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) eller om nytt tillståndsbevis utfärdats.
Om Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har utfärdat ett nytt tillstånd ska en kopia av det skickas till upphandlingssektionen.
Huddinge kommun
Kommunstyrelsens förvaltning
Upphandlingssektionen
141 85 Huddinge
Mejla till upphandling@huddinge.se.
Ändring av geografiskt område ska godkännas av kommunen och kan maximalt ske en gång per år. Anmälan görs genom att fylla i blanketten för ändringar.
Huddinge kommun
Kommunstyrelsens förvaltning
Upphandlingssektionen
141 85 Huddinge
Observera att en minskning av det geografiska området aldrig kan innebära att enskilda personer som redan har valt utföraren tvingas att välja en annan utförare. Utföraren ska fortsättningsvis utföra pågående uppdrag.
Ändring av kapaciteten kan maximalt ske fyra gånger per år.
Den nya kapaciteten träder i kraft efter det att kommunen har mottagit och godkänt anmälan. Återkoppling sker skriftligt.
Huddinge kommun
Kommunstyrelsens förvaltning
Upphandlingssektionen
141 85 Huddinge
Observera att en minskning av kapaciteten kan aldrig innebära att enskilda personer som redan har valt utförare tvingas att välja en annan utförare. Utföraren ska fortsättningsvis utföra pågående uppdrag.
Om utföraren ska byta verksamhetsansvarig ska det meddelas kommunen.
Utföraren kan också anmäla att en ny verksamhetsansvarig tillkommer, exempelvis om uppdraget i Huddinge kommun växer och blir för stort för en person att ansvara för.
Den nya verksamhetsansvarig prövas av kommunen på samma sätt som vid ansökning om att bli utförare.
Blankett för ny verksamhetsansvarig
Blanketten kan skickas med brev
Huddinge kommun
Kommunstyrelsens förvaltning
Upphandlingssektionen
141 85 Huddinge
Blanketten kan mejlas till
Om utföraren gör större ändringar av verksamhetens lokal ska det meddelas kommunen. Det kan till exempel handla om att byta lokal, göra större förändringar av befintlig lokal, eller att utföraren utökar med fler lokaler.
Huddinge kommun
Kommunstyrelsens förvaltning
Upphandlingssektionen
141 85 Huddinge
Alla utförare som har avtal med Huddinge kommun presenteras på kommunens webbplats. Som utförare ansvarar du för att informationen är korrekt.
Fyll i följande formulär för er presentation: Formulär för underlag till företagets presentation
För att göra små ändringar, som till exempel kontaktuppgifter, mejlar du saf-kundval@huddinge.se.
Alla medarbetare har enligt socialtjänstlagen skyldighet att rapportera missförhållanden. Det gäller även påtaglig risk för att missförhållanden kan uppstå.
Rapportering och utredning av enligt lex Sarah ska göras på Huddinge kommuns blanketter.
Blanketterna ska fyllas i digitalt.
Rapporten skickas så fort den är gjord och utredningen så snart den är klar.
Socialförvaltningen
Hälsovägen 7
141 57 Huddinge
Mejla till sof@huddinge.se.
De kunder som inte har valt en utförare tilldelas en enligt ickevalsalternativet. Varje utförare utgör ickevalsalternativet en månad i taget enligt listan.
Utförare inom vård och omsorg ska samverka med kommunens anhörigstöd.
Hör gärna av dig till oss om det finns frågor om hur uppdraget ska utföras.
Organisation: Socialförvaltningen
E-post: saf-kundval@huddinge.se
Hör gärna av dig till kommunens upphandlingsansvariga om ni vill meddela förändringar i avtalet med kommunen.
Organisation: Kommunstyrelsens förvaltning
E-post: upphandling@huddinge.se
Hör gärna av dig till oss om du har frågor om Procapita/Lifecare och Phoniro.
Organisation: Socialförvaltningen
Uppdaterad 12 mars 2025
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.