För dig som är verksam i Huddinge
Hör gärna av dig till oss om det finns frågor om hur uppdraget ska utföras.
Organisation: Socialförvaltningen
E-post: saf-kundval@huddinge.se
Här hittar du som är utförare av familjerådgivning i Huddinge kommun information om bland annat ersättning, prövning av ytterligare samtal.
I upphandlingsdokumenten kan du läsa om de krav och villkor som gäller vid avtal med Huddinge kommun.
Upphandlingsdokument på e-avrop
Ett samtal omfattar 90 minuter klientsamtal och 30 minuter administration relaterad till samtalet.
Egenavgiften tas ut direkt av kunden. Resterande ersättning debiteras kommunen. Ersättning för uteblivet eller sent avbokat samtal utgår inte. Kommunen ersätter kostnad för tolk.
Utförare |
Huddinge kommuns familjerådgivning |
Privat familjerådgivning |
Ersättning per klientsamtal à 90 minuter | 1 600 kr | 1 692 kr |
Egenavgift, betalas av kunden | 350 kr | 350 kr |
Total ersättning per klientsamtal | 1 950 kr | 2 042 kr |
Ersättningen till Huddinge kommuns familjerådgivning är 1 950 kronor per 90-minuters klientsamtal.
För privata familjerådgivare, som Huddinge kommuns invånare kan välja inom ramen för LOV, är ersättningen 2 042 kronor per 90-minuters samtal.
Ersättningen till privata familjerådgivare inkluderar en momskompensation på 6 procent, eftersom privata utförare inte kan dra av moms i sin verksamhet.
Leverantören ska i efterskott varje månad skicka en faktura till kommunen för totalt antal samtal.
Fakturering till Huddinge kommun sker genom e-faktura. Här finns information om att skicka elektroniska fakturor:
Fakturor som skickas till Huddinge kommun måste innehålla fakturareferens (ansvarskod) 63010001 för att komma fram till rätt mottagare i kommunen. Beställarreferensen är 510200.
Riktlinjer för socialnämnden och vård- och omsorgsnämndens kvalitetsarbete
Alla utförare som har avtal med Huddinge kommun ska presenteras på kommunens webbplats och på faktablad som biståndshandläggaren delar ut.
Som utförare ansvarar du för att informationen är korrekt.
Första gången du kommer med i kommunens kundval eller vid omfattande förändringar ska du fylla i en särskild mall för informationen. För att göra små ändringar, som till exempel kontaktuppgifter, i er presentation mejlar du saf-kundval@huddinge.se.
För de klienter som av olika skäl inte kan eller vill välja leverantör finns ett ickevalsalternativ. Ickevalsalternativet är Huddinge kommuns egen familjerådgivning.
Blanketten för månadsredovisning av utförda samtal ska skickas till sof-ekonomi@huddinge.se första vardagen i efterföljande månad.
Blankett för månatlig statistik samt fakturaunderlag
Statistiska centralbyrån, SCB, sammanställer årligen nationell statistik om kommunal familjerådgivning. Leverantören ska årligen bistå kommunen med SCB:s underlag, kommunen sammanställer och vidarebefordrar till SCB. I januari varje år samlar kommunen in statistik från alla utförare genom att skicka ut en särskild mall som ska fyllas i.
Alla medarbetare har enligt socialtjänstlagen skyldighet att rapportera missförhållanden. Rapporteringsskyldigheten gäller även påtaglig risk för att missförhållanden kan uppstå.
Rapportering och utredning av enligt lex Sarah ska göras på Huddinge kommuns blanketter.
Blanketterna ska fyllas i digitalt. Rapporten skickas så fort den är gjord och utredningen så snart den är klar.
Hör gärna av dig till oss om det finns frågor om hur uppdraget ska utföras.
Organisation: Socialförvaltningen
E-post: saf-kundval@huddinge.se
Hör gärna av dig till kommunens upphandlingsansvariga om ni vill meddela förändringar i avtalet med kommunen.
Organisation: Kommunstyrelsens förvaltning
E-post: upphandling@huddinge.se
Uppdaterad 12 mars 2025
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.