För dig som är verksam i Huddinge
Hör gärna av dig till oss om det finns frågor om hur uppdraget ska utföras.
Organisation: Socialförvaltningen
E-post: saf-kundval@huddinge.se
Här hittar du som är utförare av daglig verksamhet i Huddinge kommun information om bland annat ersättning, avvikelserapportering och vad som gäller ifall ni vill ansöka om en ny daglig verksamhet.
I upphandlingsdokumenten kan du läsa om de krav och villkor som gäller vid avtal med Huddinge kommun.
Upphandlingsdokument på e-avrop
Huddinge kommuns portaltjänst för externa utförare
Instruktion för portal är under omarbetning. Har du frågor? Kontakta sof.sjalvserviceportalen@huddinge.se.
Här kan du som extern utförare av insatser hemtjänst, boendestöd, daglig verksamhet och korttidsvistelse ansöka om behörighet till verksamhetssystem för utförarpersonal.
Ansök om behörighet till socialförvalningens verksamhetssystem
Ersättningen täcker utförarnas samtliga kostnader inom ramen för uppdraget, detta inkluderar även habiliteringsersättning till brukaren.
Ersättningen betalas ut till utförarna för kalenderdagar från och med att beslutet verkställs till och med den dag beslutet avslutas. Inga avdrag görs för frånvaro.
Ersättning utgår för beslutad nivå och enligt nedanstående punkter.
Om behov finns av utökad tid av logistiska skäl utgår en extra ersättning per timme för att täcka personalkostnaden.
Kommunens utförare - heltid | Kommunens utförare - deltid | Privata utförare - heltid | Privata utförare - deltid | |
---|---|---|---|---|
Nivå 0 | 228 kr/dag | 109 kr/dag | 247 kr/dag | 119 kr/dag |
Nivå 1 | 413 kr/dag | 202 kr/dag | 447 kr/dag | 219 kr/dag |
Nivå 2 | 474 kr/dag | 233 kr/dag | 514 kr/dag | 252 kr/dag |
Nivå 3 | 660 kr/dag | 325 kr/dag | 714 kr/dag | 352 kr/dag |
Nivå 4 | 783 kr/dag | 388 kr/dag | 849 kr/dag | 419 kr/dag |
Nivå 5 | 1 029 kr/dag | 511 kr/dag | 1 115 kr/dag | 553 kr/dag |
Nivå 5 + | 1 928 kr/dag | 959 kr/dag | 2 088 kr/dag | 1 039 kr/dag |
Om det av logistiska skäl finns behov av utökad tid (utöver 35 timmar per vecka), för tillsyn eller träningsåkning, utgår ersättning med 221 kronor per timme för att täcka personalkostnaderna. Biståndsbeslut krävs.
Brukare som har personlig assistent med sig till den dagliga verksamheten bedöms i normalfallet utifrån nivå 1 eller 2 men avvikelser kan förekomma i det enskilda fallet. Det är beställaren som avgör vilken nivå som ska gälla.
Leverantören ska i efterskott varje månad skicka en faktura till Kommunen för totalt antal dagar specificerad per person. Fakturan ska specificeras med de två första bokstäverna i den enskildes förnamn, de två första bokstäverna i efternamnet, samt födelseår och födelsemånad – så att Per Karlsson 211221-0000 anges som PeKa 2112 på fakturan. Därefter anges de dagar som avses för personen i fråga samt överenskommen dagersättning.
Från och med den 1/3 2025 inkluderas hela beloppet för habiliteringsersättningen i ersättningen till utförarna och tidigare separat redovisning av den utökade habiliteringsersättningen tas bort.
Fakturering till Huddinge kommun sker genom e-faktura. Vill ni veta mer om hur ni skickar elektroniska fakturor.
Fakturor som skickas till Huddinge kommun måste innehålla fakturareferens (ansvarskod) 63010001 för att komma fram till rätt mottagare i kommunen.
Habiliteringsersättningen är för närvarande 15 kronor per timme.
Utföraren ska alltid meddela kommunen vid förändringar som anmälts till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) eller om nytt tillståndsbevis utfärdats.
Om Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har utfärdat ett nytt tillstånd ska en kopia av det skickas till upphandlingssektionen.
Huddinge kommun
Kommunstyrelsens förvaltning
Upphandlingssektionen
141 85 Huddinge
Mejla till upphandling@huddinge.se.
Ansökan från leverantörer som redan godkänts av kommunen och som ansöker om ytterligare verksamheter hanteras som en utökning av kapaciteten.
Alla utförare som har avtal med Huddinge kommun ska presenteras på kommunens webbplats. Som utförare ansvarar du för att informationen är korrekt.
Fyll i följande formulär för er presentation:
Formulär för underlag till företagets presentation
För att göra små ändringar, som till exempel kontaktuppgifter, mejlar du: saf-kundval@huddinge.se.
Huddinge kommuns HSL-enhet ansvarar för hälso- och sjukvårdsinsatser upp till och med sjuksköterskenivå under vistelsetiden, för deltagare som placerats av Huddinge kommun.
Delegering ges via HSL-enhetens sjuksköterskor.
Ansvarig sjuksköterska via tjänstenummer 08-535 381 42.
Enhetschef för HSL-enheten Katherina Hallin, e-post: katherina.hallin@huddinge.se.
Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) Sofia Tunel, e-post: sofia.tunel@huddinge.se.
Alla medarbetare har enligt socialtjänstlagen skyldighet att rapportera missförhållanden. Det gäller även påtaglig risk för att missförhållanden kan uppstå.
Rapportering och utredning av enligt lex Sarah ska göras på Huddinge kommuns blanketter.
Blanketterna ska fyllas i digitalt.
Rapporten skickas så fort den är gjord och utredningen så snart den är klar.
Socialförvaltningen
Hälsovägen 7
141 57 Huddinge
Mejla till sof@huddinge.se.
Ickevalsalternativet enligt LOV 9:2 är Huddinge kommuns dagliga verksamhet i egen regi.
Utförare inom vård och omsorg ska samverka med kommunens anhörigstöd.
Hör gärna av dig till oss om det finns frågor om hur uppdraget ska utföras.
Organisation: Socialförvaltningen
E-post: saf-kundval@huddinge.se
Hör gärna av dig till kommunens upphandlingsansvariga om ni vill meddela förändringar i avtalet med kommunen.
Organisation: Kommunstyrelsens förvaltning
E-post: upphandling@huddinge.se
Hör gärna av dig till oss om du har frågor om Procapita/Lifecare och Phoniro.
Organisation: Socialförvaltningen
Uppdaterad 12 mars 2025
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.