För dig som är verksam i Huddinge
Hör gärna av dig till oss om det finns frågor om hur uppdraget ska utföras.
Organisation: Socialförvaltningen
E-post: saf-kundval@huddinge.se
Här hittar du som är utförare av korttidshem och lägervistelse för barn och ungdomar med funktionsnedsättning i Huddinge kommun information om bland annat ersättning, avvikelserapportering och vad som gäller ifall ni vill ansöka om en ny verksamhet.
I upphandlingsdokumenten kan du läsa om de krav och villkor som gäller vid avtal med Huddinge kommun.
Upphandlingsdokument på e-avrop
Huddinge kommuns portaltjänst för externa utförare
Instruktion för portal är under omarbetning. Har du frågor? Kontakta sof.sjalvserviceportalen@huddinge.se.
Här kan du som extern utförare av insatser hemtjänst, boendestöd, daglig verksamhet och korttidsvistelse ansöka om behörighet till verksamhetssystem för utförarpersonal.
Ansök om behörighet till socialförvalningens verksamhetssystem
Ersättningen för korttidshem och lägervistelse enligt SoL och LSS avser att täcka utförarnas samtliga kostnader så som löner, administration och övriga driftkostnader.
Ersättningen betalas ut enligt beslutad nivå från och med den dag vistelsen påbörjas till och med den dag vistelsen avslutas.
Ersättning utgår per dygn och nivå enligt nedan.
Kommunal utförare | Privat utförare | ||
Korttidshem SoL och LSS – nivå 1 | 2 366 kronor | 2 507 kronor | |
Korttidshem SoL och LSS – nivå 2 | 3 810 kronor | 4 038 kronor | |
Korttidshem SoL och LSS – nivå 3 | 5 483 kronor | 5 813 kronor | |
Korttidshem SoL och LSS, dag – nivå 1 |
1 252 kronor | 1 392 kronor | |
Korttidshem SoL och LSS, dag – nivå 2 |
2 694 kronor | 2 921 kronor | |
Korttidshem SoL och LSS, dag – nivå 3 |
4 369 kronor | 4 698kronor | |
Lägervistelse SoL och LSS | 4 014kronor |
Leverantören ska i efterskott varje månad skicka en faktura till Kommunen för totalt antal dagar specificerad per person. Fakturan ska specificeras med de två första bokstäverna i den enskildes förnamn, de två första bokstäverna i efternamnet, samt födelseår och födelsemånad – så att Per Karlsson 211221-0000 anges som PeKa 2112 på fakturan. Därefter anges de dagar/dygn som avses för personen i fråga samt överenskommen dag-/dygnsersättning.
Till varje faktura ska även en närvarorapport bifogas som styrker fakturan. Använd bifogad excelfil.
Tilläggsrapportering av måltider ska göras på särskild blankett. Blanketten ska skickas in första vardagen varje månad till kundfaktura@huddinge.se. Använd bifogad excelfil.
Fakturering till Huddinge kommun sker genom e-faktura. Här finns information om att skicka elektroniska fakturor.
Skicka faktura till kommunen (huddinge.se)
Fakturor som skickas till Huddinge kommun måste innehålla fakturareferens (ansvarskod) 63010001 för att komma fram till rätt mottagare i kommunen.
Närvarorapport för korttidsvistelse (Excel)
Tilläggsrapport för mat korttidsvistelse, upp till 17 år (Excel)
Tilläggsrapport för mat korttidsvistelse, från 18 år (Excel)
Utföraren ska alltid meddela kommunen vid förändringar som anmälts till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) eller om nytt tillståndsbevis utfärdats.
Om Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har utfärdat ett nytt tillstånd ska en kopia av det skickas till upphandlingssektionen.
Huddinge kommun
Kommunstyrelsens förvaltning
Upphandlingssektionen
141 85 Huddinge
Mejla till upphandling@huddinge.se.
Alla utförare som har avtal med Huddinge kommun ska presenteras på kommunens webbplats. Som utförare ansvarar du för att informationen är korrekt.
Fyll i följande formulär för er presentation:
Formulär för underlag till företagets presentation
För att göra små ändringar, som till exempel kontaktuppgifter, mejlar du saf-kundval@huddinge.se.
Alla medarbetare har enligt socialtjänstlagen skyldighet att rapportera missförhållanden. Det gäller även påtaglig risk för att missförhållanden kan uppstå.
Rapportering och utredning av enligt lex Sarah ska göras på Huddinge kommuns blanketter.
Blanketterna ska fyllas i digitalt.
Rapporten skickas så fort den är gjord och utredningen så snart den är klar.
Socialförvaltningen
Hälsovägen 7
141 57 Huddinge
Mejla till sof@huddinge.se.
För den brukare som av olika skäl inte kan eller vill välja leverantör finns ett ickevalsalternativ. Ickevalsalternativet alternerar mellan de godkända leverantörerna inom respektive kategori som stämmer överens med brukarens behov samt har en ledig plats.
Lista med ickevalsalternativ för LOV korttidsvistelse enligt LSS och SoL
Utförare inom vård och omsorg ska samverka med kommunens anhörigstöd.
Hör gärna av dig till oss om det finns frågor om hur uppdraget ska utföras.
Organisation: Socialförvaltningen
E-post: saf-kundval@huddinge.se
Hör gärna av dig till kommunens upphandlingsansvariga om ni vill meddela förändringar i avtalet med kommunen.
Organisation: Kommunstyrelsens förvaltning
E-post: upphandling@huddinge.se
Hör gärna av dig till oss om du har frågor om Procapita/Lifecare och Phoniro.
Organisation: Socialförvaltningen
Uppdaterad 12 mars 2025
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.