Faktura och autogiro för förskola
Förskoleavgiften betalas tolv månader om året. Du får inget avdrag när ditt barn är borta, till exempel under sommaren. Här kan du ansöka om att betala förskoleavgiften via autogiro.
Hemkommunen fakturerar
Du får alltid din faktura från den kommun där du bor. Det betyder att du får en faktura från Huddinge kommun även om ditt barn går i barnomsorg i en annan kommun. Fakturan skickas automatiskt till den adress där barnet är folkbokfört.
Ansök om delad faktura
Vårdnadshavare som har gemensam vårdnad men bor i olika hushåll kan ansöka om delad faktura. Det gör du via kommunens e-tjänst. Då skickas två fakturor som grundas på inkomsterna i varje hushåll. Den totala avgiften kan aldrig bli mer än maxtaxa.
Ändringen börjar gälla från månadsskiftet efter att din ansökan har behandlats. Handläggningstiden är cirka två veckor.
Tänk på att båda behöver lämna uppgift om inkomst för att vi ska kunna behandla ansökan.
Betala med autogiro
Autogiro innebär att vi drar summan direkt från ditt bankkonto varje månad:
- Du får en faktura varje månad. På fakturan står det hur stort belopp vi kommer att dra.
- Förfallodag är den sista dagen i månaden.
- Du betalar avgifter för innevarande månad.
Så anmäler du dig till autogiro
Du kan anmäla dig till autogiro på tre olika sätt:
- Via kommunens e-tjänst
- Direkt i din internetbank
- På blankett: Läs igenom villkoren. Fyll i ditt namn, adress och kontouppgifter. Skriv ut blanketten och skriv under innan du skickar den.
Anmälan via e-tjänst
Anmälan via blankett
Om det saknas pengar på kontot
Om det inte finns tillräckligt med pengar på kontot dagen före förfallodagen drar vi inga pengar från kontot. Du måste då själv betala fakturan på annat sätt.
Betala med e-faktura
Du kan få din faktura som e-faktura i stället för en pappersfaktura. Fakturan skickas då direkt till din internetbank. Det som krävs av dig är att du har en internetbank med betalservice och att du anmäler dig där.
Gör så här:
1. Logga in i din internetbank.
2. Sök fram Huddinge kommun i internetbankens förteckning över organisationer som erbjuder e-faktura.
3. Klicka på bankens länk till kommunens anmälningssida och anmäl dig.
4. När du får en e-faktura och har gått igenom och godkänt den gör du betalningen som vanligt i din internetbank.
Alla fakturauppgifter är automatiskt ifyllda, som belopp, förfallodatum och OCR-nummer.
Uppdaterad 11 mars 2025