Miljö

Det är viktigt att miljön i skolan är funktionell, kreativ, trygg och behaglig. Skolans arbetsmiljö utgörs av fysisk och psykosocial miljö.

Den fysiska miljön handlar om skolans lokaler och skolgård. Den psykosociala miljön handlar om mående och relationer. Båda miljöerna handlar i allra högsta grad om lärande.

Ytor för olika arbetssätt och arbetsstilar

På Källbrinksskolan arbetar vi kontinuerligt med att utveckla miljön för att främja lärandet. Det som utmärker Källbrinks fysiska miljö är strävan efter flexibilitet. Vi hämtar inspiration från evidensbaserad design – att rum bör inredas efter hur elever beter sig, inte efter hur vuxna vill att de ska bete sig. I klassrummen visar det sig i att det finns ytor för olika arbetssätt och arbetsstilar, så som ståbord, enskilda platser, samlingsmatta, alternativa sittmöbler och gruppbord. I korridorerna visar det sig i våra salonger, där vi har skapat rum i rummet med möjlighet att arbeta och samarbeta. I våra klassrum väljer vi att ha en avskalad miljö som är behaglig för öga, öra och hjärna. Vi väljer istället att synliggöra lärprocesserna i våra korridorer genom att ställa ut våra elevarbeten. I våra korridorer finns också tydliga salshänvisningar, så att man enkelt ska kunna röra sig i lokalerna.

Goda relationer

Det som utmärker Källbrinks psykosociala miljö är att vi lägger stor vikt vid att skapa goda relationer. Vårt pedagogiska credo bygger på nyfikenhet, prestigelöshet och att vi är lösningsfokuserade – vi tror på elevens inneboende kraft och kompetens. Vi har rastvärdar och organiserad rastverksamhet på högstadiet. Våra pedagoger har, förutom den ordinarie undervisningen, elevtid under rasterna där de arbetar relationellt och finns tillgängliga för våra elever.

Trygghetsteam, elevråd och NPF-råd

På Källbrinksskolan finns ett elevråd och ett NPF-råd, där elever samarbetar med pedagoger kring frågor som rör skolan ur olika perspektiv. På skolan finns även ett trygghetsteam, TT, som leds av vår kurator.

Halloween 201022

Idag firar vi Halloween på Källbrinksskolan! Vi har besök av mexikanska döskallar, häxor och karaktärer från Among Us. I lokalerna finns blodiga handavtryck, spindelnät, pumpor, spöken och skelett. Kanske är skeletten lärare som vi trodde hade slutat på skolan? Eleverna har kunnat smaska på elevrådets muffins, gå tipspromenad och bli sminkade i skolans café. Våra elevcoacher Embla och Otto har också varit ute i klasserna med lite Halloweengodis. En bra dag på Källan helt enkelt!

Bilder på utklädd personal

Det är på Källbrinsskolan det händer!

Idag har vi förärats ett armbrytarbord! Det är självaste Heidi Andersson, armbryterskan från Ensamheten, som står bakom hållbarhetskonferensen där vi nominerats och vunnit. Lyssna på reportaget i P4 (3.19 in) från skolan – det är till att vara stark!

Här visas skolans armbrytarbord

Uppdaterad 9 december 2021