Avsändare

När Huddinge kommun samverkar med externa aktörer, till exempel företag eller föreningar, finns ett regelverk för hur den grafiska formen ska se ut.

Det finns tre sorters samverkan som påverkar hur logotypen ska placera sig i förhållande till andra:

  1. Huddinge kommun är huvudavsändare för evenemanget eller verksamheten.
  2. Huddinge kommun är likvärdig avsändare med andra aktörer i ett evenemang.
  3. Någon annan är huvudavsändare och Huddinge kommun medverkar som samverkanspart, eller underordnad samverkanspart.

När Huddinge kommun är huvudavsändare

När Huddinge kommun är den övergripande avsändaren ska Huddinge kommuns grafiska profil appliceras fullt ut. 

Exempel på annons där Huddinge kommuns grafiska profil appliceras fullt ut.
Exempel när Huddinge kommun är huvudavsändare.

Tänk på att

  • Placera de medverkande (men underordnade) arrangörerna och samverkansparternas logotyper i elementets högra del.
  • Om fler än tre logotyper förekommer, skriv ut namnen i stället.
  • Återge logotyperna på ett samlat sätt.
  • De ska vara svarta på ljus bottenyta respektive vita på mörk botten. Logotyper i fyrfärg får felaktig återgivning och ger det övergripande varumärket Huddinge dålig framtoning.
  • Om trycksaken har fram- och baksida, placera de samverkande logotyperna på trycksakens baksida inom den bård som bär kommunens adress och kontaktuppgifter.

När Huddinge kommun är likvärdig avsändare

När Huddinge kommun samarbetar med andra organisationer kan antingen kommunens profil eller den samverkande partens grafiska identitet användas.

Det är inte tillåtet att göra några avsteg från den grafiska profilens riktlinjer.

Exempel på annons där Huddinge kommun är partner till huvudarrangör
Exempel när Huddinge kommun är likvärdig avsändare.

  1. Ingen av parternas varumärken ska vara mer framträdande.
  2. Neutral design ska användas genomgående, det vill säga ingen parts grafiska profil ska användas.
  3. I kommunikationen ska endast Huddinge kommuns namn eller Huddinge kommuns logotyp användas.
  4. Logotypen ska hanteras enligt de riktlinjer beträffande storlek och frizoner som återfinns i den grafiska profilen.

Huddinge kommun är partner till huvudarrangör

När Huddinge kommun endast medverkar i en verksamhet används inte Huddinge kommuns grafiska profil. Då är det i stället den ansvariga aktörens grafiska profil som avgör hur Huddinge kommuns logotyp ska placeras.

Tänk dock på att alltid använda rätt frizon och färganvändning för Huddinges logotyp.

Kontakt

Är du osäker så vänd dig till Huddinge kommuns kommunikationssektion.

Har du frågor eller hittar du inte det du letar efter? Kontakta Huddinge kommuns kommunikatörer.

Uppdaterad 14 mars 2025