Trygghet och studiero

Nolltolerans mot kränkande behandling

I Huddinge kommuns skolor är det nolltolerans mot kränkade behandling. Alla elever ska ha en trygg skolvardag. Vår skola anmäler, utreder, åtgärdar och följer upp all kränkande behandling. 

Skolan har en plan mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling som beskriver hur vi jobbar främjande och förebyggande med frågorna.

I Huddinge kommun finns stöd och rutiner för hur arbetet med att utreda och dokumentera kränkande behandling går till.

Huddinge kommuns arbete med nolltolerans mot kränkningar och trakasserier i skolan.

Värdegrundsarbete

Edboskolan har ett strukturerat och systematiskt värdegrundsarbete. Åk F-6 får ta del av ett värdegrundspaket framtaget av trygghetsgruppen. Värdegrundspaketet utgår från Edboskolans "Månadens värdegrundsord" med tillhörande material.
I det strukturerade värdegrundsarbetet så ingår det ett uppstartspaket som alla pedagoger genomför de första sju skoldagarna. Edboskolans uppstartspaket genomsyras av ledorden kunskap, trygghet och glädje. Pedagoger tillsammans med eleverna sätter upp konkreta beteenden utifrån “Hur skapar vi kunskap, trygghet och glädje” och använder sig aktivt av att koppla ledorden till de konkreta beteendena under terminens gång.
Syftet med paketet är att skapa systematik och likvärdighet, det vill säga att alla elever på Edboskolan ska få ta del av ett strukturerat och utvärderat värdegrundsarbete och främja en likvärdig start.

PEP-ledare

Inför detta läsår har vi skapat ett eget rastaktivitetsprogram där pedagoger och utvalda elever samarbetar med att hålla i aktiviteter på rasterna för att bidra till en tryggare rast.
Det innebär inte att det bara kommer att vara aktiviteter som lockar till rörelse och hög puls. Det kan även vara aktiviteter där vi ägnar oss åt skapande, konstruktion eller spel för att se till olika elevers intressen.

Uppdaterad 14 november 2024