Natt-och larmgruppen
Fatma Enec
Enhetschef
Telefon: 08 535 386 23
E-post: fatma.enec@huddinge.se
Trygghetslarmet gör att du när som helst på dygnet kan kalla på hjälp om det händer dig något.
Larmet ska bara användas för mer brådskande händelser som inte kan vänta, till exempel om du fallit i hemmet. Behöver du sjukvårdsupplysning, ring Vårdguiden på telefonnummer 1177.
Vid akuta situationer ringer du i första hand alltid 112.
Trygghetslarmet består av en larmdosa med högtalartelefon och en larmknapp. Larmet aktiveras när du trycker på knappen, och går till en larmcentral som är bemannad dygnet runt. När du beskrivit vad du behöver hjälp med åker vi hem till dig - oftast är vi där inom 30 minuter.
Om du inte kan berätta vad du behöver hjälp med eller om den du pratar med inte hör vad du säger, kommer någon från vår larmgrupp att åka ut till dig. Vi kan också försöka nå dig på telefon. Om du råkat aktivera larmet av misstag talar du bara om det när du blir uppringd.
När du har beviljats trygghetslarm kommer en av våra larminstallatörer att kontakta dig för att komma överens om en tid för när larmet ska installeras.
För att få ett trygghetslarm behöver du lämna
I samband med installationen får du även information om hur larmet fungerar.
Du lämnar över dina nycklar i samband med att ditt larm ska installeras. Du får alltid ett kvitto på att du har lämnat nycklarna.
Om du vill säga upp ditt trygghetslarm tar du kontakt med din biståndshandläggare och meddelar att du inte längre vill ha larmet. I samband med att du återlämnar ditt larm får du tillbaka nycklarna till din bostad.
När du lämnar tillbaka ditt trygghetslarm ska alla tre delar av larmet återlämnas:
Om någon del skulle saknas blir du ersättningsskyldig för detta. Så länge du inte har lämnat tillbaka trygghetslarmet betalar du en månadsavgift för det.
Uppdaterad 22 februari 2024
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.