Blandning av funktioner skapar underlag för liv och rörelse.
Genom att blanda bostäder, arbetsplatser, skolor, förskolor och kommersiell service ger vi förutsättningar för en levande stadsmiljö. Blandning kan ske inom ett område men även inom ett kvarter eller byggnad. Platser som används såväl på dagen som på kvällen leder till liv, rörelse och en ökad trygghet.
Idag varierar funktionsblandningen mellan olika kommundelar. Ett sätt att mäta funktionsblandning är att mäta närheten till olika former av service, där mätningar visar att allt fler bor längre från grundläggande service som förskola och dagligvaruhandel.
En mer flexibel användning av lokaler skapar förutsättningar för blandning av funktioner
För att nyttja lokaler tillhörande samhällsservice på ett så ekonomiskt bra sätt som möjligt, men även för att skapa liv och rörelse över större delen av dygnet, bör flexibla användningar av lokaler och utemiljöer eftersträvas.
Det kan antingen göras genom att olika verksamheter blandas i samma byggnad, men även genom att planera för att lokalernas användning kan förändras över tid då åldersstrukturen ändras i ett område. Dock kan samnyttjande innebära större tryck på utemiljöerna, vilket ökar slitage och därmed ökar behovet av drift och underhåll.
Samhällsservice med olika ansvar
Grundläggande samhällsservice definierar vi som grundskola, förskola, livsmedelsbutik och vårdcentral. Utöver detta är det även viktigt att ha tillgång till övrig samhällsservice, såsom gymnasieskola, bibliotek, fritidsverksamhet för ungdomar, och idrottsanläggningar, samt kommersiell service för att få ett bra och välfungerande vardagsliv för alla invånare i kommunen.
Kommunen ansvarar enligt lag för vissa av de verksamheter som ingår begreppen. Det rör gymnasieskola, grundskola, förskola och bibliotek. Dock finns även privata utförare för både grundskola och förskola. I Huddinge ansvarar kommunen även för kulturskola, vissa kultur och fritidsverksamheter samt öppen förskola. Kommunen kan i planeringen bereda plats för livsmedelsbutiker och annan kommersiell service, men de är uteslutande privat ägda. Vårdcentraler ansvarar Region Stockholm för. Utöver det som benämns som samhällsservice har kommunen enligt lag ansvar för att ordna boende för olika grupper. Läs mer om olika boendeformer här: En genomtänkt bostadsförsörjning.
Betydelsen av tillgång till samhällsservice
Att ha tillgång till den samhällsservice som behövs för att klara vardagen är ett grundläggande behov och formar förutsättningarna för människors livsvillkor. Den grundläggande samhällsservicen behöver därför ligga nära bostaden och vara lätt att ta sig till, helst till fots. Här finns dock en målkonflikt att hantera i efterföljande planering då störst underlag för samhällsservice finns i de mer tätbefolkade lägena.
Kommunen har större möjligheter att styra lokaliseringen av den offentligt finansierade samhällsservicen. Beslut om lokaliseringen av denna kan vara ett verktyg för att binda samman områden och skapa mötesplatser.
Tillgången till samhällsservice varierar i kommunen
Utbudet av samhällsservice varierar i kommunen. God tillgång till samhällsservice finns i anslutning till kommunens spårstationer och i Segeltorp. Masmo är dock ett undantag där det saknas en variation av samhällsservice, trots läget vid spårstation. Grundläggande samhällsservice saknas helt i kommunens glesbefolkade småhusområden, varav vissa ligger långt från omgivande bebyggelse. Även några av de lite mer centralt belägna småhusområdena uppvisar genomgående brist på grundläggande samhällsservice.
Förutom dagens brist finns också ett framtida behov av utökad tillgång till samhällsservice i takt med den växande befolkningen, särskilt i kommunens utpekade utvecklingsområden. I Kungens kurva finns idag tillgång till viss grundläggande samhällsservice som en grund för bostadsutveckling, där behovet dock kommer att växa. I Glömstadalen/Loviseberg och Masmo finns både en brist i dag och ett identifierat framtida behov utifrån planerad befolkningstillväxt.
Fysisk aktivitet bidrar till ökat välmående
Vi rör oss allt mindre och övervikten bland barn ökar. Samtidigt ökar kunskapen om den fysiska omgivningens betydelse för folkhälsan, utveckling, goda studieresultat och välmående, särskilt bland barn och unga. Grönområden, parker och friluftsområden är mycket viktiga för vardagsmotionen, men också för möjligheten till avkoppling och återhämtning.
Möjligheten att promenera, cykla, leka eller på annat sätt röra sig till vardags påverkas av bebyggelsens struktur, innehåll och utformning. Miljöer som stimulerar till fysisk aktivitet i vardagen bidrar, förutom till bättre folkhälsa, även till ett levande stadsliv, ökad trygghet och ökad rörelsefrihet. Genom att ta hänsyn till människors olika behov kan den fysiska planeringen bidra till att utjämna hälsoskillnader och skapa förutsättningar för en god hälsa för hela befolkningen.
Kultur knyter samman människor
Kultur och fritidsanläggningar fungerar som öppna mötesplatser för spontana möten och stärker ett brett föreningsliv. Dessa mötesplatser är inkluderande och bidrar till liv, skapande och ökad fysisk hälsa och välmående. Förutsättningar för ett aktivt kultur- och föreningsliv, både att ta del av och att vara med och skapa, kan fungera som en sammanhållande länk mellan människor och öka den sociala sammanhållningen.
Det är viktigt att det finns kulturella verksamheter i hela kommunen men särskilt angeläget är det i de regionala stadskärnorna Flemingsberg och Kungens kurva, stadsutvecklingsområden och socioekonomiskt svaga områden. Där behöver det finnas kulturella verksamheter där människor från olika delar av kommunen, regionen och landet kan mötas och ha gemensamma upplevelser.