Hur kan du kommunicera i kris?

24-02-07

Nyhet

Vid en samhällskris måste du ta reda på vad som händer. Du behöver veta hur du själv ska agera och vad myndigheterna gör. Du kan också behöva komma i kontakt med dina anhöriga.

Lyssna på radio

Lyssna på P4 Stockholm. Där får du veta det viktigaste om vad som hänt och vad du kan göra. Du behöver ha en radio som inte drivs med el i din krislåda, typ en vevradio, en som laddas med soclceller eller en gammaldags batteriradio. Och så batterier förstås.

P4 Stockholm

Tillförlitlig och aktuell myndighetsinformation

På krisinformation.se finns all tillförlitlig och uppdaterad myndighetsinformation samlad på ett ställe. Viktig lokal information kan finnas på Huddinge kommuns webbplats och Facebooksida.

Krisinformation.se

Vid ett elavbrott kan Huddinge kommun använda sig av allt från flygblad till torgmöten och personliga informatörer för att nå ut med viktig information.

Ring informationsnumret 113 13

113 13 är Sveriges nationella informationsnummer. Dit kan du ringa om du vill få information vid allvarliga olyckor och kriser i samhället. Du kan också ringa om du själv vill lämna information om en pågående kris.

Skriv ner viktiga nummer på papper

Om din mobil inte fungerar kommer du inte heller åt dina kontakter där. Kan du numret till anhöriga, skolan, kommunen och elleverantören? Din fasta telefon, eller någon annans telefon kanske fortfarande fungerar. Ha dina viktigaste telefonnummer uppskrivna på en papperslapp och lägg den i krislådan.

Ladda elprylarna i förväg

Om du hör talas om att det ska bli oväder – passa på att i förväg ladda allt som går. En powerbank eller annat slags extrabatteri till mobilen kan vara bra att ha.

Hjälp varandra!

Håll kontakt med grannar och anhöriga på de sätt du kan, och hör efter om de behöver hjälp.

Läs mer om krisberedskap i Huddinge 

Uppdaterad 8 februari 2024

Var informationen till din hjälp?