Så fattas belut

Innan ett beslut kan fattas i ett ärende har det passerat flera steg. Här kan du läsa om hur hela processen går till.

Ärendets gång

När en privatperson, en organisation, ett företag eller en myndighet skickar in en handling till Huddinge kommun uppstår ett så kallat ärende som kommunen nu ska bearbeta.

Ärendet registreras

Kommunen registrerar datum när ärendet kommer in och ger ärendet ett diarienummer. Diarienumret är unikt för varje ärende för att de lätt ska kunna hittas. Alla ska kunna se vilka ärenden som kommit in till kommunen.

Ärendet bereds och beslutas

Ärendet ska nu beredas. Det betyder att tjänstepersoner i kommunen tar fram nödvändig information om ärendet. I en del ärenden beslutar sedan kommunens olika nämnder.

Nämnderna kan även lämna över ärenden till en tjänsteperson som då fattar ett beslut. Det gäller främst för rutinärenden.

Vissa ärenden ska gå vidare till kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige för beslut.

Beslut meddelas

När ett beslut är fattat skickas det till den som berörs av det. På kommunens anslagstavla i kommunalhuset meddelar kommunen att och när beslut är fattade. Vad som är bestämt går att läsa i protokollen.

Möten och handlingar för nämnder och styrelser

Överklaga ett beslut

Beslutet genomförs

Det är kommunens tjänstepersoner som ser till att det som de förtroendevalda har bestämt blir gjort. 

Engagera dig och påverka

Uppdaterad 3 maj 2024